103 псалом текст

Псалом 103: “Благослови, душе моя, Господа”

Благослови, душе моя, Господа. Господи Боже мой, возвеличился eси зело; во исповеданiе и в велелепоту облеклся eси; одеяйся светом яко ризою, простираяй небо яко кожу; покрываяй водами превыспрeнняя своя, полагаяй облаки на восхожденiе свое, ходяй на крилу ветрeню; творяй ангелы своя духи, и слуги своя пламень oгненный; основаяй землю на тверди eя; не преклонится в век века. Бездна яко риза одеянiе eя, на горах станут воды; от запрещенiя твоего побегнут, от гласа грома твоего убоятся. Восходят горы, и низходят поля, в место eже основал eси им. Предел положил eси, eгоже не прейдут, ниже обратятся покрыти землю. Посылаяй источники в дебрех, посреде гор пройдут воды. Напаяют вся звери сeлныя, ждут oнагри в жажду свою. На тых птицы небeсныя привитают; от среды каменiя дадят глас. Напаяяй горы от превыспренних своих; от плода дел твоих насытится земля. Прозябаяй траву скотом, и злак на службу человеком, извести хлеб от земли; и вiно веселит сердце человека, умастити лице eлеем; и хлеб сердце человека укрепит. Насытятся древа польская, кедри лiванстiи, ихже eси насадил; тамо птицы вогнездятся, eродiево жилище предводителствует ими. Горы высокiя eленeм, камень прибежище заяцeм. Сотворил eсть луну во времена; солнце позна запад свой. Положил eси тму, и бысть нощь, в нейже пройдут вси зверiе дубравнiи, скимни рыкающiи восхитити и взыскати от Бога пищу себе. Возсiя солнце, и собрашася, и в ложах своих лягут. Изыдет человек на дело свое и на деланiе свое до вечера. Яко возвеличишася дела твоя, Господи; вся премудростiю сотворил eси; исполнися земля твари твоея. Сiе море великое и пространное; тамо гади, ихже несть числа, животная малая с великими; тамо корабли преплавают, змiй сей, eгоже создал eси ругатися eму. Вся к тебе чают, дати пищу им во благо время. Давшу тебе им, соберут; отверзшу тебе руку, всячeская исполнятся благости; отвращшу же тебе лице, возмятутся; отимеши дух их, и изчезнут и в персть свою возвратятся; послеши дха твоего, и созиждутся, и обновиши лице земли. Буди слава Господня во веки; возвеселится Господь о делех своих; призираяй на землю и творяй ю трястися; прикасаяйся горам, и дымятся. Воспою Господеви в животе моем, пою Богу моему, дондеже eсмь; да усладится eму беседа моя, аз же возвеселюся о Господе. Да изчезнут грешницы от земли, и беззаконницы, якоже не быти им. Благослови, душе моя, Господа.

Перевод на русский язык:

Благослови, душа моя, Господа! Господи, Боже мой! Ты дивно велик, Ты облечен славою и величием; Ты одеваешься светом, как ризою, простираешь небеса, как шатер; устрояешь над водами горние чертоги Твои, делаешь облака Твоею колесницею, шествуешь на крыльях ветра. Ты творишь ангелами Твоими духов, служителями Твоими – огонь пылающий. Ты поставил землю на твердых основах: не поколеблется она во веки и веки. Бездною, как одеянием, покрыл Ты ее, на горах стоят воды. От прещения Твоего бегут они, от гласа грома Твоего быстро уходят; восходят на горы, нисходят в долины, на место, которое Ты назначил для них. Ты положил предел, которого не перейдут, и не возвратятся покрыть землю. Ты послал источники в долины: между горами текут воды, поят всех полевых зверей; дикие ослы утоляют жажду свою. При них обитают птицы небесные, из среды ветвей издают голос. Ты напояешь горы с высот Твоих, плодами дел Твоих насыщается земля. Ты произращаешь траву для скота, и зелень на пользу человека, чтобы произвести из земли пищу, и вино, которое веселит сердце человека, и елей, от которого блистает лице его, и хлеб, который укрепляет сердце человека. Насыщаются древа Господа, кедры Ливанские, которые Он насадил; на них гнездятся птицы: ели – жилище аисту, высокие горы – сернам; каменные утесы – убежище зайцам. Он сотворил луну для указания времен, солнце знает свой запад. Ты простираешь тьму и бывает ночь: во время нее бродят все лесные звери; львы рыкают о добыче и просят у Бога пищу себе. Восходит солнце, и они собираются и ложатся в свои логовища; выходит человек на дело свое и на работу свою до вечера. Как многочисленны дела Твои, Господи! Все соделал Ты премудро; земля полна произведений Твоих. Это – море великое и пространное: там пресмыкающиеся, которым нет числа, животные малые с большими; там плавают корабли, там этот левиафан, которого Ты сотворил играть в нем. Все они от Тебя ожидают, чтобы Ты дал им пищу их в свое время. Даешь им – принимают, отверзаешь руку Твою – насыщаются благом; скроешь лице Твое – мятутся, отнимешь дух их – умирают и в персть свою возвращаются; пошлешь дух Твой – созидаются, и Ты обновляешь лице земли. Да будет Господу слава во веки; да веселится Господь о делах Своих! Призирает на землю, и она трясется; прикасается к горам, и дымятся. Буду петь Господу во всю жизнь мою, буду петь Богу моему, доколе есмь. Да будет благоприятна Ему песнь моя; буду веселиться о Господе. Да исчезнут грешники с земли, и беззаконных да не будет более. Благослови, душа моя, Господа! Аллилуия!

О православном богослужении

С вечера начались дни мира (Бытие. глава 1), поэтому службой вечерни начинается церковное богослужение каждого дня. Совершается вечерня по церковному уставу в 12-м часу дня (по-нашему в 18 часов). Характер вечерни — мирно-покаянный. Совершая это богослужение, мы славословим Создателя за то, что Он сподобил нас достигнуть вечера, благодарим за прожитый день. Воспоминается за этой службой и сотворение мира, ветхозаветные времена. Вечерня содержит также песнопения в честь празднуемого святого или события и из службы дня седмицы.
Вечерня чаще всего служится отдельно, самостоятельно. Предваряется по уставу службой 9-го часа. Накануне великих праздников и воскресных дней вечерня соединяется с утреней, входя в состав Всенощного бдения. В отдельные дни года вечерня соединяется с литургией.
Вечерня бывает трех видов: малая, великая и вседневная.
Малая вечерня служится накануне воскресных дней и великих праздников, когда великая вечерня должна быть соединена с утреней, т.е. будет совершено Всенощное бдение. Малая вечерня всегда предваряет Всенощное бдение. Сейчас она служится редко.
Великая вечерня служится либо отдельно накануне праздничных дней либо в соединении с утреней в составе Всенощного бдения накануне воскресных дней и великих праздников.
Повседневная вечерня служится, когда нет особо празднуемого события.
Как отличить великую вечерню от вседневной? Отличительным признаком является то, что на великой вечерне после прокимна и чтения паремий (если они есть), всегда бывает сугубая ектения, начинающаяся возгласом: «Рцем вси…» А на вседневной вечерне сугубая ектения произносится в самом конце службы и начинается прошением: «Помилуй нас, Боже…» Также, на великой вечерне всегда перед пением «Свете Тихий» отверзаются царские врата и бывает вход с кадилом. На вседневной вечерне вход бывает лишь в отдельные дни Великого поста. На великой вечерне, за исключением некоторых праздников, поется первый антифон первой кафизмы («Блажен муж…»).
Когда вечерня служится отдельно, то она начинается возгласом «Благословен Бог наш…». А в тех случаях, когда она соединяется с утреней или с литургией, то вечерня начинается возгласами этих служб («Слава Святей, Единосущней, Животворящей и Нераздельней Троице» или «Благословенно Царство Отца и Сына и Святаго Духа» соответственно).
Начинается вечерня пением или чтением предначинательного псалма: «Благослови, душе моя, Господа…» (103-й псалом). предначинательным этот псалом именуется потому, что им начинается вечерня, а с ней и службы всего дня. Этот псалом — поэтический рассказ о творении мира и прославление Создателя. На Всенощном бдении этот псалом поется (по уставу на 8-й глас), а не читается.
После предначинательного псалма следует великая ектения и чтение кафизм. Кафизмы читаются также на утрени и распределяются таким образом, чтобы за седмицу в храме была полностью прочитана Псалтирь. А в период Великой Четыредесятницы псалтирь полностью прочитывается дважды за седмицу. На великой вечерне, как правило, вместо стихословия кафизмы на вечерне поется первый антифон первой кафизмы (т.е. первая «Слава») «Блажен муж…». Положено его петь на 8-й глас. При этом обычно поются избранные стихи, а остальные читаются. Пение каждого стиха сопровождается пением «Аллилуия». В псалмах 1-го антифона прославляется Господь Иисус Христос, изображается Его земная жизнь. В некоторые дни чтения кафизмы на вечерне вообще по Уставу не положено.
Устав чтения Псалтири на богослужении
Весь характер вечерни, по преимуществу, мирно-покаянный. Поэтому после предначинательного псалма стихословится псалтирь, в которой особенно ярко раскрываются наши нужды и воздыхания. Псалмы располагают к молитве, возгревают молитвенный дух в сердцах людей. И после стихословия псалтири положено пение псалмов в которых душа начинает взывать ко Господу с верою и упованием. Вначале поется псалом 140: «Господи, воззвах к Тебе, услыши мя…». Затем псалом 141: «Гласом моим ко Господу воззвах» и псалом 129: «Из глубины воззвах к Тебе, Господи…» И оканчивается это пение стихами из псалма 116: «Хвалите Господа вси языцы, похвалите Его вси людие, яко утвердися милость Его на нас, и истина Господня пребывает во век». Вместе со стихами этих псалмов поются песнопения (стихиры), в которых прославляется событие дня или празднуемый святой. Эти стихиры так и называются: «стихиры на Господи воззвах». Число этих стихир 10, 8 или 6 — по уставу дня. Все стихи псалма «Господи воззвах» и последующих псалмов поются на тот же глас, что и стихиры. При этом первые стихи поются без стихир, а начиная с определенного стиха поются стихиры (это зависит от количества положенных стихир).
После стихир поется песнопение «Свете тихий», посвященное Господу Иисусу Христу. Эта песнь продолжает славословие Бога во Святой Троице ради явления на землю Господа, в лице Которого воссиял нам «тихий свет святыя славы», дающий жизнь и мир человечеству.
Далее возглашается прокимен, т.е краткий стих, избранный из псалтири, за которым всегда следуют несколько других стихов, объединенных с первым. Прокимен выражает значение молитвословий, относящихся к настоящему дню или предваряет чтение Священного Писания и отражает содержание последующего чтения.
После прокимна в некоторые дни читаются паремии, т.е. чтения из Священного Писания (из Ветхого Завета или Апостола), которые содержат в себе пророчества о воспоминаемом событиии или изъясняют его или содержат похвалу празднуемому святому.
Молитва «Сподоби, Господи, в вечер сей без греха сохранитися нам» содержит прошения и славословие. Она является продолжением славословия Тоиединому Богу в песнопении «Свете тихий». До молитвы «Сподоби, Господи…» молитвословия вечерни еще относились частично и к окончанию дня уходящего, а после этой молитвы уже всецело относятся к наступающему дню.
После молитвы «Сподоби, Господи» следует Просительная ектения («Исполним вечернюю молитву нашу Господеви…»), прошения которой являются как бы продолжением предшествовавшего моления. Мы просим у Господа в мире и без греха провести вечер, просим ниспослать нам в помощь Ангела Божия, прощения наших прегрешений, просим Господа, чтобы Он помог нам в мире и покаянии провести все дни нашей жизни и сподобил мирной христианской кончины и доброго ответа на Страшном Суде.
После Просительной ектении на вечерни в дни великих праздников, когда служится бдение бывает Лития. В переводе с греческого «лития» означает усердное, усиленное моление. При пении стихиры храма или праздника, а затем положенных для пения на литии праздничных стихир священнослужители исходят из алтаря в притвор храма. Притвор храма — это место, назначенное для оглашенных и кающихся. Лития совершается в притворе в изображение того, что Спаситель сошел к нам на землю, долу. А мы, стоя в притворе храма, как бы пред небесными вратами, умоляем Господа, ибо недостойны воззреть на высоту небесную. После стихир литии диакон произносит молитву «Спаси, Боже люди Твоя… «, в которой содержатся различные прошения о спасении и благословении людей, с призыванием в помощь святых угодников Божиих. Эти прошения прерываются многократным пением «Господи, помилуй». Завершается лития молитвой священника «Владыко многомилостиве…», при чтении которой молящиеся должны приклонить главы. В этой молитве, призывая в помощь Пречистую Богородицу и святых, священник просит Господа, чтобы Он принял нашу молитву, даровал нам оставление прогрешений, отогнал от нас всякого врага, помиловал и спас нас.
После литии, а если лития не служилась, то после Просительной ектении, следуют стихиры на стиховне. Называются они так по двум причинам: во-первых, потому что перед каждой стихирой положен определенный стих из псалма, соответствующий дню или торжеству. А во-вторых, по той причине, что предшествовавшие стихиры на литии пелись без стихов. В стихирах на стиховне посвящены прославлению воспоминаемого святого или празднуемого события. При стечении двух и более празднований в один день Устав назначает петь стихиры на стиховне преимущественно одному празднеству и только на «Слава и ныне» — другому.
После стихир на стиховне поется или читается молитва «Ныне отпущаеши». (По Уставу ее положено читать, но на практике укоренился обычай пения). Отходя ко сну, мы переносимся мыслью к смерти, образом которой является сон. И благоговейно произносим с праведным Симеоном Богоприимцем благодарственную песнь: «ныне отпущаеши». Святой Симеон Богоприимец говорил о разрешении души от тела, а мы (по толкованию святого Симеона Солунского) просим разрешения души от страстей,от вражиих искушений и сугубых недугов душевных и телесных. А также вспоминаем предстоящий исход.
После молитвы «Ныне отпущаеши» поются тропари, которые называются «отпустительными», потому что расположены перед отпустом (окончанием) вечерни или утрени. Это, как правило, тропари празднуемых событий. На бдении чаще всего поется трижды «Богородице Дево, радуйся» или на великие праздники трижды тропарь праздника. Или поется «Богородице Дево, радуйся» вместе с тропарем праздника, как указано в Уставе на конкретный день.
Если служится бдение с литией, то после тропарей читается молитва благословения хлебов. Священник особой молитвой благословляет пять хлебов и сосуды с пшеницей, вином и елеем (предметы, необходимые для поддержания жизни). Пяти хлебов изображают те пять хлебов, которые Христос умножил и насытил пять тысяч людей. Хлебы эти разделяются на небольшие части и раздаются для подкрепления молящимся. Вино и пшеница также с благоговением употребляются. Елей используется для помазания им людей.
На бдении в завершении вечерни поется первая часть 33-го псалма (примерно половина, до слов «не лишатся всякого блага») и священник благословляет народ. Пение 33-го псалма является естественным переходом к утрени, как бы соединяет вечерню с утреней на всенощном бдении.
Если бдение не служится, то бывает отпуст вечерни. Отпуст — это особая молитва, которой священник оканчивает службу, благословляя народ. После отпуста на вечерне, утрене и литургии поется «Многолетие» — небольшая молитва о многолетней жизни Святейшего Патриарха, правящего архиерея, настоятеля и прихожан храма (или обители) и всех православных христиан.

АКАФИСТ СВЯТОМУ БЛАГОВЕРНОМУ ВЕЛИКОМУ КНЯЗЮ АЛЕКСАНДРУ НЕВСКОМУ, В СХИМЕ АЛЕКСИЮ Кондак 1 Избранному воеводе земли Российския, светлому украшению Церкве Православныя, святому благоверному великому князю Александру Невскому, похвальная восписующе, яко верою враги, видимыя же и невидимыя, победившему, и в вере своей, по речению апостолову, добродетель, в добродетели же разум, в разуме же воздержание, в воздержании же терпение, в терпении же благочестие, братолюбие и любовь явившему со умилением и радостию возопиим: Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Икос 1 Со Ангелы и всеми святыми предстоиши ныне Христу, блаженно Александре, моляся о любовию чтущих тя: темже, поминающе, яко, измлада Христа возлюбив, к небесным духом прилепился еси, бесплотных подражав житию, ублажаем тя, вопиюще: Радуйся, корене благочестиваго отрасле пречестная; Радуйся, благоверия предков наследниче. Радуйся, добродетелей отца боголюбиваго подражателю; Радуйся, кротости и благочестия матерняго преемниче. Радуйся, вождю к Небесем стада своего христолюбиваго; Радуйся, в житии всех рабов Божиих друже и ревнителей благочестия собеседниче. Радуйся, преподобных лика богосветлаго сопричастниче; Радуйся, веры Христовы непобедимый исповедниче. Радуйся, волею мучениче, сликовствуяй ныне сонму мучеников добропобедному; Радуйся, христианскаго упования и любве всем нам девственный проповедниче. Радуйся, уставов и чина церковнаго благолепнаго ревнителю; Радуйся, верных чад Церкве и угодников Божиих сонаследниче. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 2 Видевше лепоту лица и телеснаго возраста твоего, новоградстии людие радовахуся и славляху Бога, взирающе на тя: мы же, поминающе светлейшия паче солнца добродетели твоя, блаженне Александре, прославившему тя Господеви поим: Аллилуиа. Икос 2 Разумел еси, богомудре Александре, яко преходит образ мира сего, едино же есть на потребу человеком, еже благоугодити Господеви: сего ради измлада от любве к миру и яже в мире уклонился еси, вожделев же зде сущими стяжати небесная, яко верный раб Господу во всем житии неленостно послужил еси. Темже вопием ти: Радуйся, подвижниче веры, угождение Богу паче всего предызбравый; Радуйся, подобне Аврааму во всем житии непорочно пред Богом поживый. Радуйся, Исааково послушание показавыи; Радуйся, путем Иаковля смиренномудрия ходивый. Радуйся, Иосифову чистоту и целомудрие стяжавый; Радуйся, Моисееву любовь к людем своим в себе явивый. Радуйся, якоже Самуил чиста себе от всякаго любостяжания соблюдавый; Радуйся, кротостию Давидовою враги своя победивый. Радуйся, Петровой пламенней вере поревновавый; Радуйся, с Павлом игу Христову себе поработивый. Радуйся, богомудрие Иоанново подвигом поучения в слове Божием снискавый; Радуйся, многих святых добродетели в себе совокупивый. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 3 Силою веры стяжал еси, блаженне Александре, высшее любомудрие, егоже ради, презирая плоть, прилежал еси о души безсмертней: темже ублажающе тя, яко стяжавша ныне безсмертие, вопием прославившему тя Христу: Аллилуиа. Икос 3 Имеяй всегда пред очима своима Господа, трезвенно пожил еси, блаженне Александре, и вся яже творил еси, творя во славу Божию, угодил еси Богу, Емуже предстоиши ныне с лики от века угодивших: темже радующеся о тебе, зовем ти: Радуйся, истиннаго трезвения подвижниче; Радуйся, спасительнаго созерцания любителю. Радуйся, наставниче наш в подвиге от мира удаления; Радуйся, стяжателю совершеннаго дара бодрственнаго себе внимания. Радуйся, всякаго безсловеснаго вожделения твердый противоборниче; Радуйся, благочестия добрый подвижниче, преуспевый в разуме и деянии. Радуйся, яко силою молитвы препобедил еси диавольская искушения; Радуйся, яко себе от греха оградил еси последних воспоминанием. Радуйся, яко возлюбил еси душею еже о небесных помышление; Радуйся, яко преуспел еси в неленостных яже к Богу молитвенных предстояниих. Радуйся, яко все житие свое освящал еси непрестанным Имене Божия призыванием; Радуйся, яко угождал еси Господеви всяким благоугождением. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 4 Бури искушений воздвигоша врази и противу тебе, блаженне Александре. Ты же препобедил еси сия силою благодати Христовы: темже ныне, к тихому пристанищу притек, с лики искушенных в мире, победивших же мир, вопиеши Христу: Аллилуиа. Икос 4 Слышав Павла, глаголюща: «Всяк подвизаяйся от всех воздержится», вся в уметы вменил еси, блаженне Александре, да Христа приобрящеши: подвигами же отвержения себе и ко благим делом принуждения стяжал еси свободу славы чад Божиих: темже ублажающе тя, вопием ти таковая: Радуйся, образ отвержения себе нам показавый; Радуйся, ношению креста в последовании Христу нас научивый. Радуйся, плоть со страстьми и похотьми ея поправый; Радуйся, житием твоим суету мира обличивый. Радуйся, всякое пристрастие земное от себе отгнавый; Радуйся, разум свой в послушание веры пленивый. Радуйся, волею своею благое иго заповедей Христовых подъявый; Радуйся, сердце свое от всякия страсти душевредныя чисто сохранивый. Радуйся, себе Богу всесовершенне предавый; Радуйся, чрез все житие свое Богу послуживый. Радуйся, совершением заповедей любовь к себе Божию стяжавый; Радуйся, наследие Царствия благоугождением Богу улучивый. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 5 Боготечною звездою прешел еси в мире, блаженне Александре, блистающ славою и добродетелию: темже ныне сияеши на Небесех славою вечною с лики праведник, с нимиже выну воспеваеши Христу: Аллилуиа. Икос 5 Видевше тя, блаженне Александре, николиже во бранех побеждаема, всегда же побеждающа, невернии единаго имене твоего устрашахуся, мы же, поминающе исполненное веры мужество твое, ублажаем тя, глаголюще: Радуйся, доблественный в защиту веры и Церкве воителю; Радуйся, своея земли мужественный защитителю. Радуйся, наветов вражиих мудрый разорителю; Радуйся, мира безпомощных сильный оградителю. Радуйся, воинства свейскаго на брегах Невских славный победителю; Радуйся, безопасности всея северныя страны земли Российския охранителю. Радуйся, злых козней иноверия, подвигших чуждую рать на землю нашу, разрушителю; Радуйся, законов правды богоукрепляемый утвердителю. Радуйся, Пскова, отечества святыя Ольги, свободителю; Радуйся, ненавидевших мира умирителю. Радуйся, буйства неустроенныя в тыя дни Литвы укротителю; Радуйся, во всех сих бранех христолюбиваго воинства своего мудрый предводителю. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 6 Проповедника кротости и терпения явил еси себе, блаженне Александре, посреди преславных побед твоих: темже и стяжал еси сугубый венец от Царя Христа, Емуже предстоиши ныне, вопия: Аллилуиа. Икос 6 Провозсиял еси, блаженне Александре, паче мужества, терпением твоим, егоже стяжал еси, взирая на Начальника веры и Совершителя Иисуса, Иже вместо предлежащия ему радосте претерпе Крест: темже восхваляюще тя, усердно вопием: Радуйся, до конца в подвизех служения Богу претерпевый; Радуйся, терпению Христову верно подражавый. Радуйся, силу заповеди Христовы, яже о любви ко врагом, премудро уразумевый; Радуйся, и согрешшим противу тебе избавленным тобою людем любовь истинную показавый. Радуйся, во искушении от народа своего хитрость лукавого прозревый; Радуйся, мирным отбытием своим из земли своея злобу врага поправый. Радуйся, и во всем житии своем ухищрения сатаны проразумевый; Радуйся, злое благим, по апостолу, выну препобеждавый. Радуйся, паки, в годину скорби, в помощь оскорбившему тя Новуграду предуспевый; Радуйся, сего ради пламенную любовь от народа своего себе снискавый. Радуйся, Божия посещения, болезни и лишения, со упованием терпевый; Радуйся, сего ради светлый венец от Господа стяжавый. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 7 Хотяй провозсияти тебе всеми добродетельми, блаженне Александре, Владыка Христос призвал есть тебе к служению людем своим во дни посещения: ты же притяжал еси к терпению смирение, егоже ради ныне превознесен еси, предстоя Богу с песнию: Аллилуиа. Икос 7 Дивно бе видети, како непобедимый воитель смиренно преклоняет главу свою пред неверными, ихже посла Господь на люди своя ради грех их: дивно же есть и воспомянути непобедимое смирение твое, блаженне Александре, имже и Господеви благоугодил еси, и люди своя спасл еси. Темже благодарно вопием ти: Радуйся, смирения Господня подражателю; Радуйся, подобающаго богопоставленным властем почитания учителю. Радуйся, всякаго превозношения противоборче; Радуйся, истиннаго послушания подвижниче. Радуйся, всем нам образе вернаго Богу служения; Радуйся, начальствующим наставниче в богоприятном людем предстоянии. Радуйся, подвластных руководителю в богозаповеданном предержащим властем повиновении; Радуйся, яко многажды ради блага людей своих путьшествовал еси к безбожным, ни во чтоже вменяя яже от них испытания. Радуйся, яко не устрашился еси, призвав Бога, прийти к Батыеви, исполняя его веление; Радуйся, яко многащи воспринимал еси на себе страшный ответ о неразумных народа своего востаниих. Радуйся, яко оградил еси люди твоя от зловреднаго с неверными общения; Радуйся, яко мудре оградил еси в земли своей отеческия доблести и предания. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 8 Странническое житие прешел еси на земли, блаженне Александре, не ведый покоя в трудех своих и не имый зде пребывающаго града, но грядущаго взыскуяй: сего ради ныне, блаженне, вселился еси в вечных обителех, выну поя Богу: Аллилуиа. Икос 8 Всею душею послужив Господу и всем житием своим благоугодив ему, прославился еси благочестием, егоже ради и исповедник явился еси веры Христовы, блаженне Александре: поминающе убо подвиг исповедничества твоего, вопием ти: Радуйся, злобы неверных не устрашивыйся; Радуйся, твари паче Создавшаго не послуживый. Радуйся, солнцу и огню в стане безбожных не поклонивыйся; Радуйся, веру свою во искушении сохранивый. Радуйся, велению безбожному не покоривыйся; Радуйся, твердый проповедник веры пред неверными себе явивый. Радуйся, с сугубою славою, по исповедании своем, в землю свою возвративыйся; Радуйся, во всем житии верным вере отцев пребывый. Радуйся, от лести иноверия премудре уклонивыйся; Радуйся, лукавство проповедников лжеверия яве обличивый. Радуйся, твердый защитник правоверия явивыйся; Радуйся, лжесловесие врагов Православия словом здравым препобедивый. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 9 Всего себе повинув Богови, яко раб благий и верный послужил еси Ему, блаженне Александре, паче сверстник твоих для земли твоея потрудився: темже и внити сподобился еси в радость Господа своего, Емуже предстоиши ныне, со Ангелы поя: Аллилуиа. Икос 9 Витийствующий язык не возмогл бы восхвалити дела твоя, блаженне Александре, яже совершил еси, полагая по братии душу свою: смиренно убо поминающе сицевая исправления твоя, умиленную песнь приносим ти, глаголюще: Радуйся, братолюбия христианскаго приискренний ревнителю; Радуйся, Моисеевы и Павловы любве ко братии подражателю. Радуйся, заповедей Христовых яже о любви верный исполнителю; Радуйся, и всех нас в любви к присным дивный наставниче. Радуйся, примером своим паче слова явивыйся стязающихся о наследии братии своих примиритель; Радуйся, о благе народа усердно в житии своем пекийся. Радуйся, общаго мира во днех своих устроителю; Радуйся, изгнаннаго страхом нашествий татарских народа своего собирателю. Радуйся, безпомощных присный защитителю; Радуйся, нищих и алчущих питателю. Радуйся, сирых сильный покровителю; Радуйся, и ныне всех скорбящих и нуждающихся мощный пред Господом предстателю. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 10 Спасти хотя душу свою, ведый же, яко не имущему любве к Богу никиими же подвигами и добродетельми улучити спасение возможно есть, стяжал еси венец добродетелей, еже есть любовь к Богу, Емуже предстоя ныне, радостно вопиеши: Аллилуиа. Икос 10 Царя Небеснаго возлюбив от всего сердца твоего, и от всея души твоея, и всею мыслию твоею, принесл еси Ему, блаженне Александре, последи многоразличных приношений веры и усердия, себе самаго в жертву живу, святу, благоугодну: темже ублажающе тя, вопием ти: Радуйся, в житии своем всеми богоугодными делы Господеви послуживый; Радуйся, обетами иночества святое житие свое увенчавый. Радуйся, многи храмы Божий, безбожными раззоренныя, обновивый; Радуйся, к просиянию подвигов постничества обители святыя созидавый. Радуйся, подвизающихся измлада в благочестии ради Бога возлюбивый; Радуйся, ангельский образ и себе чистою душею предызбравый. Радуйся, в конец жития своего всего себе Богу посвятивый; Радуйся, приятием схимы, с новым именем Алексия, всесовершенне себе Богу предавый. Радуйся, обетом девства чистоту сердца своего явивый; Радуйся, обетом нестяжания высоту духа своего показавый. Радуйся, обетом послушания всецелое служение свое Единому Богу во веки утвердивый; Радуйся, к венцу мудраго и благаго князя мзду инока притяжавый. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 11 Пение погребальное слезами растворяшеся у гроба твоего, блаженне Алексадре; людие твои плакахуся о тебе, солнце земли Русския, в полудни зашедшем, и рыдания прерываху умиленную песнь их к Богу: Аллилуиа. Икос 11 Свет славы небесныя осия тя вскоре, блаженне Александре, утешая плачущия люди твоя: темже видяще при гробе твоем знамения и чудеса, сынове российстии достойне призываху тя, яко в молитвах предстателя; мы же, понимающе скорое заступление твое, вопием ти: Радуйся, угодниче Божий, в самом погребении прославление от Бога получивый; Радуйся, скорый предстателю наш, егоже призываху отцы наши в нуждех и озлоблениих. Радуйся, в борьбе с татары князю Димитрию Донскому вспоможение явивый; Радуйся, царю Иоанну и казанцы одоление исходатаивый. Радуйся, исцеления многоразличныя всем подаваяй; Радуйся, слепым зрение молитвою твоею возвращаяй. Радуйся, хромым, припадающим ко гробу твоему, хождение даруяй; Радуйся, разслабленных неможение врачуяй. Радуйся, одержимым от бесов свобождение подаваяй; Радуйся, безнадежных надеждою спасения оживляяй. Радуйся, в погубльших разум разумение возставляяй; Радуйся, от гроба твоего многообразныя чудотворения присно источаяй. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 12 Благодать познавше, живущую в нетленных мощех твоих, людие владимирстии с любовию прихождаху ко святей раце твоей и, радостно лобызающе ю, славляху о тебе Бога, прославляющаго святыя Своя, со умилением вопиюще Ему: Аллилуиа. Икос 12 Поюще добродетели и чудеса твоя, радостию сретаху и провождаху отцы наши святое тело твое, егда, преселяхуся святыя мощи твоя на новое место покоища в славном святаго Петра граде: и мы ныне, радующеся о небесней славе твоей и обитании нетленных мощей твоих в богоизбранном граде сем со онеми вопием ти: Радуйся, российский Иосифе, на новое место упокоения преселивыйся; Радуйся, всех концев земли Российския покровителю. Радуйся, Петрова града благонадежное утверждение; Радуйся, тогоже во бранех Небесный защитителю. Радуйся, северныя столицы неоцененное украшение; Радуйся, тезоименитыя тебе обители славо и утверждение. Радуйся, народу русскому здравие же и спасение молитвами твоими подаваяй; Радуйся, всех упование на тя возложивших, богомудрый учителю. Радуйся, иноком, яко инок, полезное, примером жизни своея, наставление преподаваяй; Радуйся, мирским людем, яко в мире потрудивыйся, к добродетелем общежития руководителю. Радуйся, нетлением своим всем нам надежду воскресения подаваяй; Радуйся, всех нас в напастех и скорбех поборниче, хранителю и свободителю. Радуйся, святый благоверный великий княже Александре. Кондак 13 О, святый благоверный великий княже Александре! От благоговейных сердец приносимую ти, аще и недостойную, хвалебную песнь сию, приими от нас, яко усердную жертву сердец, любящих тя и ублажающих святую память твою. Охраняй всех нас молитвами твоими: огради ходатайствы твоими град твой и вся люди земли Российския, да тихое и безмолвное житие поживше в нынешнем веце блаженство вечное наследим и купно с тобою и всеми святыми выну сподобимся воспевати Богу: Аллилуиа. Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Со Ангелы и всеми…» и 1-й кондак «Избранному воеводе…».

Оставить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *