Апостол прокимны и аллилуарии

Сборник общий святым (тропари, кондаки, прокимны, причастны)

Богородице.

Тропарь, гл. 4

К Богородице прилежно ныне притецем, грешнии и с ммиреннии, и припадем, в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, помози, на ны милосердовавши, потщися, погибаем от множества прегрешений, не отврати Твоя рабы тщи, Тя бо и едину надежду имамы.

Кондак, гл. 6

Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти; ускори на молитву и потщися на умоление, предстательствующи присно Богородице, чтущих Тя.

Величание.

Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый, имже точиши исцеления всем, с верою притекающим.

Прокимен, гл.3 Песнь Богородицы.

Величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем.

Причастен.

Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.

Ангелам.

Тропарь, гл. 4

Небесных воинств Архистратизи, молим вас присно мы, недостойнии, да вашими молитвами оградите нас кровом крил невещественныя вашея славы, сохраняющее нас, припадающих прилежно и вопиющих: от бед избавите нас, яко чиноначальницы Вышних Сил.

Кондак, гл.2

Архистратизи Божии, служителие Божественныя славы, Ангелов начальницы и человеков наставницы, полезное нам просите и велию милость, яко безплотных Архистратизи.

Величание.

Величаем вас, Архангели и Ангели и вся воинства, Херувими и Серафими славящии, Господа.

Прокимен, гл.4 и Причастен.

Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный.

Пророку.

Тропарь, гл.2

Пророка Твоего (имярек) память, Господи, празднующе, тем Тя, молим, спаси души наша.

Кондак, гл.4

Просветившееся Духом чистое твое сердце пророчества бысть светлейшаго приятелище: зриши бо, яко настоящая, далече сущая; сего ради тя почитаем, пророче блаженне (имярек), славне.

Величание.

Величаем тя, святый пророче Божий (имярек), и чтим святую память твою, ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл. 4

Ты иерей вовек по чину Мелхиседекову.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Апостолу.

Тропарь, гл.3

Апостоле святый (имярек), моли Милостиваго Бога, да прегрешений оставление подаст душам нашим.

Кондак, гл.4

Яко звезду пресветлую Церковь всегда стяжа тя, апостоле (имярек), чудес твоих многоподаванием прсвещаема. Темже зовем Христу: спаси чтущих верою память Твоего апостола, Многомилостиве.

Величание.

Величаем тя, апостоле Христов (имярек), и чтим болезни и труды твоя, имиже трудился еси во благовестии Христове.

Прокимен, гл. 8 и Причастен.

Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

Апостолам.

Тропарь, гл.3

Апостоли святии, молите Милостиваго Бога, да прегрешений оставление подаст душам нашим.

Кондак, гл.4

Лозие явистеся Христова винограда, мудрии, гроздие приносяще в добродетелех, вино нам спасения источающее; егоже приемлем, веселия исполняющеся. Празднуем честную вашу память, в нюже молите дароватися нам велицей милости и отпущению грехов, Господни апостоли.

Величание.

Величаем вас, святии апостоли, весь мир ученьми своими просветившия и вся концы ко Христу приведшия.

Прокимен, гл.8 и Причастен.

Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

Святым отцам Вселенских Соборов.

Тропарь, гл.8

Препрославлен еси, Христе Боже наш, светила на земли отцы наша основавый, и теми ко истинней вере вся ны наставивый: Многоблагоутробне, слава Тебе.

Кондак, гл.8

Апостол проповедание и отец догматы Церкве едину веру запечатлеша: яже и ризу носящи истины, исткану от еже свыше богословия, исправляет и славит благочестия великое таинство.

Прокимен, гл.4 Песнь отцев.

Благословен еси, Господи, Боже отец наших, и хвально, и прославлено имя Твое во веки.

Причастен.

Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Святителю.

Тропарь, гл.4

Правило веры и образ кротости, воздержания учителя, яви тя стаду твоему яже вещей Истина, сего ради стяжал еси смирением высокая, нищетою богатая, отче священноначальниче (имярек), моли Христа Бога спастися душам нашим.

Ин тропарь, гл.8

Православия наставниче, благочестия учителю и чистоты, вселенныя светильниче, архиереев (или: монашествующих) Богодухновенное удобрение, (имярек) премудре, ученьми твоими вся просветил еси, цевнице духовная, моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, гл.2

Божественный гром, труба духовная, веры насадителю и отсекателю ересей, Троицы угодниче, великий святителю (имярек), со ангелы предстоя присно, моли непрестанно о всех нас.

Величание.

Величаем тя, святителю отче (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.1

Уста моя возглаголют премудрость, и поучение сердца моего разум.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Святителем.

Тропарь, гл.4

Боже отец наших, творяй присно с нами по Твоей кротости, не остави милость Твою от нас, но молитвами их в мире управи живот наш.

Кондак, гл.8

Яко добродетелей учителие и иерархов украшение, Церковь, поющи, вас славит: молитвами вашими подайте чтущим вас любовию добродетелей исправление и соблазнов избавление, яко непобедимии.

Величание.

Величаем вас, святителие велицыи, и чтим святую память вашу, вы бо молите о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.7

Честна пред Господем смерть преподобных Его.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Мученику.

Тропарь, гл.4

Мученик Твой, Господи, (имярек), во страдании своем венец прият нетленный от Тебе, Бога нашего; имеяй бо крепость Твою, мучителей низложи, сокруши и демонов немощныя дерзости. Того молитвами спаси души наша.

Кондак, гл.2

Звезда светлая явился еси непрелестная мирови, Солнца Христа возвещающи зарями твоими, страстотерпче (имярек), и прелесть погасил еси всю, нам же подаеши свет, моляся непрестанно о всех нас.

Величание.

Величаем тя, страстотерпче святый (имярек), и чтим честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси.

Прокимен, гл.7

Возвеселится праведник о Господе, и уповает на Него.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Мучеником.

Тропарь, гл.4

Мученицы Твои, Господи, во страданиих своих венцы прияша нетленныя от Тебе, Бога нашего: имуще бо крепость Твою, мучителей низложиша, сокрушиша и демонов немощныя дерзости. Тех молитвами спаси души наша.

Кондак, гл.2

Светильницы светли явльшеся, Божественнии мученицы, тварь всю светлостию чудес озаряете, недуги разрешающе и глубокую тьму всегда отгоняюще, Христу Богу молящеся непрестанно о всех нас.

Величание.

Величаем вас, страстотерпцы святии, и чтим честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте.

Прокимен, гл.4

Святым, иже суть на земли Его, удиви Господь вся хотения Своя в них.

Причастен.

Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Мученице.

Тропарь, гл.4

Агница Твоя, Иисусе (имярек), зовет велиим гласом: Тебе, Женише мой, люблю, и Тебе ищущи, страдальчествую и сраспинаюся и спогребаюся Крещению Твоему и стражду Тебе ради, яко да царствую в Тебе и умираю за Тя, да и живу с Тобою; но яко жертву непорочную приими мя, с любовию пожершуюся Тебе. Тоя молитвами, яко Милостив, спаси души наша.

Кондак, гл.2

Храм твой всечестный, яко цельбу душевную обретше, вси вернии велегласно вопием ти: Дево мученице (имярек) великоименитая, Христа Бога моли непрестанно о всех нас.

Величание.

Величаем тя, страстотерпице Христова (имярек), и чтим честное страдание твое, еже за Христа претерпела еси.

Прокимен, гл.4

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Причастен.

Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Мученицам.

Тропарь, гл.1

Агницы словесныя Агнцу и Пастырю приведостеся мучением ко Христу, течение скончавше и веру соблюдше: темже днесь радостною душею совершаем, досточуднии, святую вашу память, Христа величающе.

Кондак, гл.4

Страстотерпиц Христовых память празднуим, и верою просяще помощи, избавитися всем от всякия скорби, зовуще: Бог наш с нами, иже сих прославивый, якоже изволи.

Величание.

Величаем вас, страстотерпицы святыя, и чтим честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте.

Прокимен, гл.4

Дивен Бог во святых своих, Бог Израилев.

Причастен.

Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Священномученику.

Тропарь, гл.4

И нравом причастник, и престолом наместник апостолом быв, деяние обрел еси, Богодухновенне, в видения восход: сего ради, слово истины исправляя, и веры ради пострадал еси даже до крове, священномучениче (имярек). Моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, гл.4

Во святителех благочестно пожив и мучения путь прошед, идольския угасил еси жертвы, и поборник быв твоему стаду, богомудре. Темже тя почитающе, тайно вопием ти: от бед избави ны присно твоими мольбами, отче наш (имярек).

Величание.

Величаем тя, священномучениче (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.7

Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Священномучеником.

Тропарь, гл.4

Боже отец наших, творяй присно с нами по Твоей кротости, не отстави милость Твою от нас, но молитвами их в мире управи живот наш.

Кондак, гл.3

Яко светильники незаходимыя Разумнаго Солнца, сошедшеся днесь, восхвалим песньми: возсияли бо есте сущим во тьме неразумия, всех созывающе к высоте благочестия, священномученицы. Тем вопием вам: радуйтеся, постников всех основание.

Величание.

Величаем вас, священномученицы Христовы, и чтим святую память вашу: вы бо молите о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.7

Честна пред Господем смерть преподобных Его.

Причастен.

Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.

Преподобномученику.

Тропарь, гл.8

В тебе, отче, известно спасеся еже по образу: приим бо крест, последовал еси Христу, и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо, прилежати же о души, вещи безсмертней. Темже и со ангелы срадуется, преподобне (имярек), дух твой.

Кондак, гл.2

Яко постника благочестна, и искусна, и страдальца произволением честна, и пустыни жителя сообразна, в песнех достойно восхвалим, (имярек), той бо змия попрал есть.

Величание.

Ублажаем тя, преподобномучениче (имярек), и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.

Преподобномучеником.

Тропарь гл.4

Боже отец наших, творяй присно с нами по Твоей кротости, не отстави милость Твою от нас, но молитвами их в мире управи живот наш.

Кондак, гл.2

Волнений множество невлажно преходяще, безплотныя враги струями слез ваших крепко погрузили есте, преподобнии мученицы, и чудес дар приимше, молите непрестанно о всех нас.

Величание.

Ублажаем вас, преподобнии мученицы, и чтим святую память вашу, наставницы монахов и собеседницы ангелов.

Прокимен, гл.5

Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих.

Причастен.

Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.

Преподобномученице.

Тропарь, гл.4

Агница Твоя, Иисусе (имярек), зовет велиим гласом: Тебе Женише мой люблю, и Тебе ищущи, страдальчествую и сраспинаюся и спогребаюся, Крещению Твоему и стражду Тебе ради, яко да царствую в Тебе и умираю за Тя, да и живу с Тобою: но яко жертву непорочную приими мя, с любовию пожершуюся Тебе. Тоя молитвами, яко Милостив, спаси души наша.

Кондак, гл.4

Божественная память твоя, (имярек), днесь возсиявши, явися мирови яко солнце, сказующи житие твое: ты бо воздержанием плотская двизания разорши, и страдания кровию уневестилася еси Христови. Темже хвалящия тя избави от всяких зол, да зовем ти: радуйся, мати преподобная.

Величание.

Величаем тя, страстотерпице святая (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Священноисповеднику и преподобноисповеднику.

Тропарь, гл.8

Православия наставниче, благочестия учителю и читоты, вселенныя светильниче, архиереев богодухновенное удобрение, (имярек) премудре, ученьми твоими вся просветил еси, цевнице духовная. Моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, гл.2

Насладився, богомудре, воздержания, и желания плотская ты успил еси, явився верою возращаемь, и яко живота древо райское процвел еси, (имярек), отче священный.

Величание священноисповеднику.

Величаем тя, святителю отче (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Величание преподобноисповеднику.

Ублажаем тя, преподобне отче (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Преподобному.

Тропарь, гл.8

В тебе, отче, известно спасеся еже по образу: приим бо Крест, последовал еси Христу и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо, прилежати же о души, вещи безсмертней; темже и со ангелы срадуется, преподобне (имярек), дух твой.

Ин тропарь, гл.1

Пустынный житель и в телеси Ангел, и чудотворец явился еси, богоносе отче наш (имярек), постом, бдением, молитвою небесная дарования приим, исцеляеши недужныя и души верою притекающих ти. Слава Давшему ти крепость, слава Венчавшему тя, слава Действующему тобою всем исцеления.

Ин тропарь, гл.8

Слез твоих теченьми пустыни безплодное возделал еси, и иже из глубины воздыханьми во сто трудов уплодоносил еси, и был еси светильник вселенней, сияя чудесы, (имярек), отче наш, моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак, гл.2

Чистотою душевною Божественне вооружився и непрестанныя молитвы, яко копие, вручив крепко, пробол еси бесовская ополчения, (имярек), отче наш, моли непрестанно о всех нас.

Величание.

Ублажаем тя, преподобне отче (имярек), и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.

Прокимен, гл.7

Честна пред Господем смерть преподобных Его.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Преподобным.

Тропарь, гл.4

Боже отец наших, творяй присно с нами по Твоей кротости, не остави милость Твою от нас, но молитвами их в мире управи живот наш.

Кондак, гл.2

Волнений множество невлажно проходяще, безплотныя враги струями слез ваших крепко погрузили есте, богомудрии и преподобнии, и чудес дар приимше, молите непрестанно о всех нас.

Величание.

Ублажаем вас преподобнии отцы, и чтим святую память вашу, наставницы монахов и собеседницы Ангелов.

Прокимен, гл.7

Честна пред Господем смерть преподобных Его.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Преподобной.

Тропарь, гл.8

В тебе, мати, известно спасеся еже по образу: приимши бо Крест, последовала еси Христу и деющи учила еси презирати убо плоть, преходит бо, прилежати же о души, вещи безсмертней; темже и со ангелы срадуется, преподобная (имярек), дух твой.

Кондак, гл.2

За любовь Господню, преподобная, покоя желание возненавидела еси, пощением дух твой просветивши: крепко бо звери победила еси; но молитвами твоими противных шатание разори.

Величание.

Ублажаем тя, преподобная мати (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.4

Дивен Бог во святых своих, Бог Израелев.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Преподобным женам.

Тропарь, гл.2

Истинному желанию унивестившеся, Христославнии, и временнаго обручника отвергшеся совокупления, и добродетельными подвиги возрастше, на высоту востекосте нетления, краснодушнии и многобогатии, столпи монашествующих жен и правило: темже о нас молите непрестанно, любовию вашу память празднующих.

Кондак, гл.2

Телеса своя постом изнурившее и неусыпными молитвами моляще Зиждителя о гресех своих, яко да приимите совершенное прощение, и приясте Божественное оставление, и Царствие Небесное: молите Христа Бога о всех нас.

Величание.

Ублажаем вас, преподобнии матери, и чтим святую память вашу: вы бо молите о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.4

Дивен Бог во святых своих, Бог Израелев.

Причастен.

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Безсребреником.

Тропарь, гл.8

Святии безсребреницы и чудотворцы, посетите немощи наша: туне приясте, туне дадите нам.

Кондак, гл.2

Благодать приимше исцелений, прстираете здравие сущим в нуждах, врачеве, чудотворцы преславнии; но вашим посещением ратников дерзости низложите, мир исцеляющее чудесы.

Величание.

Величаем вас, чудотворцы славнии (имярек), и чтим честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте.

Прокимен, гл.4

Святым, иже суть на земли Его, удиви Господь вся хотения Своя в них.

Причастен.

Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.

Христа ради юродивым.

Тропарь, гл.1

Глас апостола Твоего Павла услышав, Глаголющ: мы юроди Христа ради, раб Твой, Христе Боже, (имярек), юрод бысть на земли Тебе ради; темже память его почитающе, Тебе молим Господи, спаси души наша.

Кондак, гл.8

Вышния красоты желая, и нижния сласти телесныя тщно оставил еси, нестяжанием суетнаго мира, ангельское житие проходя, скончався, (имярек), блаженне; с нимиже Христа Бога моли непрестанно о всех нас.

Величание.

Ублажаем тя, святый праведный (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа бога нашего.

Исповедником.

Прокимен, гл.7

Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих.

Причастен.

Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.

Назад к списку

Алтарник

Во время службы в церкви читаются богослужебные книги «АПОСТОЛ» и «ЕВАНГЕЛИЕ». Чтение этих книг Нового Завета — великий момент богослужения. Сначала вещается слово апостолов. Нужно собрать все духовные силы, чтобы не на камень пало слово Божие, чтобы не засорила и не заглушила его сорная трава.
Порядок чтения «АПОСТОЛА» и «ЕВАНГЕЛИЯ» —
следующий:
Во время пения «Трисвятаго», или стихов поемых вместо него, чтец благословляется у иерея, и исходит с книгою «АПОСТОЛ» на средину церкви, в среду народа, как бы к народам всего мира, сеять Слово Христа в сердца людей.
Иерей возглашает: «Вонмем, мир всем».
Чтец, стоя лицом к востоку, от лица всех молящихся, отвечает:
«И духови твоему»
(чтец и весь народ кланяются в пояс без крестного знамения) — ответное пожелание священнослужителю, преподающему благодатный мир, того же мира от Господа.
Иерей: «Премудрость, вонмем».
Чтец: «Прокимен, псалом Давыдов…», и
сказывает прокимен и стих его. И паки повторяет самый
прокимен.
Лик между тем трижды отпевает прокимен тот. Но кроме великих праздников, в седмичные и в воскресные дни, почти всегда читают по два, а иногда и по три зачала, поэтому тогда поются два прокимна, но три прокимна не бывают никогда, хотя бы и три зачала было.
Два же прокимна поются так: первый прокимен берётся от первого зачала апостола. Прежде читается прокимен дню, потом стих его, потом прокимен святому.
Например, в воскресный день прежде читается воскресный, потом стих его, потом прокимен святому.
Если святой в святцах в этот день не указан, тогда святому не читаем, чтем Богородице, аще настоятель изволит. Паче же если храм Богородицы, тогда чтем неотложно, если святаго нет. По прочтении прокимна чтецом, лик поёт его. По прочтении стиха прокимна чтецом, лик поёт первый прокимен. По прочтении второго прокимна чтецом, лик поёт второй прокимен.
Стих же второго прокимна, а если будет три зачала, то и третий прокимен с его стихом, оставляются. Но из трёх оставляется прокимен от того апостола, который читается в середине, под главу первого (как читается второе зачало под главу перваго описано ниже).
По прокимнах иерей возглашает: «Премудрость».
Чтец сказывает надписание послания апостола, например: «К Коринфом послание святаго апостола Павла» или «От деяний святых апостол чтение» и т.п.
Посём иерей: «Вонмем».
Чтец же чтёт послание апостола, те зачала, которые предписаны в этот день. Если два зачала, то оканчивая первый, чтец возвышает голос с небольшим наконец понижением. Первый и второй зачал начинает со слов надписания наверху или внизу страницы, например:
«Братие, святии вси иже верою…» и продолжает читать текст зачала после звёздочки. Заканчивается чтение второго зачала возвышением голоса без понижения.
Перед началом чтения первого зачала, чтец и весь народ в церкви ограждает себя крестным знамением.
Перед началом чтения второго зачала ограждать себя крестным знамением устав не повелевает.
Когда же будет три зачала, тогда первому не делается в голосе окончания, и второй начинается не с начального слова надписания «Братие…», но прямо с точки под главу первого, то есть читается как единое целое с первым зачалом.
По окончании чтения Апостола, иерей возглашает:
«Вонмем, мир ти».
Чтец: «И духови твоему» (чтец кланяется в пояс).
Иерей: «Премудрость, вонмем».
Чтец: «Псалом Давыдов, аллилуйя».
Тогда иерей от царских врат кадит на чтеца и на оба лика и всю церковь. Лик же по стихам чтеца поёт аллилуйя пятикратно. Первый раз по возгласу чтеца
«Псалом Давыдов, аллилуйя», второй и третий раз по прочтению чтецом стихов аллилуйных первого апостола, четвёртый по прочтению аллилуйного стиха второго
апостола, пятый по возглашении чтецом «Аллилуйя».
Но когда бывает два стиха по аллилуйя второго
апостола, то и второй стих его сказывается (два стиха
соединяются и произносятся без приостановки в голосе).
Если бывают аллилуйя не на Литургии, а на часах
(например когда совершается служба без священника или
со священником, но когда нет возможности служить
Литургию), тогда вместе с последнею аллилуйя
сказываются причастные стихи обоих апостолов
(написаны там же, после последнего стиха и обозначены
словом «Причастен»).
Если бывает один апостол на Литургии и стихов для
пятикратного прочтения не хватает, то к четвёртой
аллилуйя чтец повторяет тот стих, который говорил по
прокимне или по первой аллилуйя, а в пятый раз
возглашает едину аллилуйя.
После этого чтец подаёт книгу Апостол на клирос, и
положа три поклона, прощается, поклоняясь (в землю)
прежде во алтарь ко иерею, потом (в пояс) на оба лика, и
наконец на всю церковь.
ПОРЯДОК ЧТЕНИЯ АПОСТОЛА И ЕВАНГЕЛИЯ.
В конце книги «Апостол» имеются указатели
чтений:
«СКАЗАНИЕ ИЗВЕСТНО ИЖЕ ПО ВСЯ ДНИ», «НАЧАЛО СВЯТЫЯ ЧЕТВЕРОДЕСЯТНИЦЫ», «СОБОРНИК, 12 МЕСЯЦЕМ», «ПРОКИМНИ И
АПОСТОЛИ И АЛЛИЛУАРИИ НА ВСЯКУ ПОТРЕБУ РАЗЛИЧНИИ», «ПРОКИМНИ И АЛЛИЛУАРИИ ВОСКРЕСНЫ ОСМИ ГЛАСОВ», «ПРОКИМНИ И АЛЛИЛУАРИИ ДНЕВНИИ».
В этом разделе имеется:
> указание дня или праздника;
> прокимен и стих его;
> номер зачала, которое должно быть прочитано в данный день;
> аллилуйные стихи и причастны.
Весь текст книг АПОСТОЛ и ЕВАНГЕЛИЕ для удобнейшего чтения в церкви разделён на зачала. Зачало– это пронумерованные фрагменты текстов Евангелия и
Апостола, на которые они разделены для пользования при совершении богослужений. Зачало — это не глава, это несколько стихов, но расположены они в определенной последовательности. Используя богослужебный круг чтения Апостола и Евангелия в течение всего года, вы прочтете весь Апостол и все Евангелия. Книга Апостол содержит:
а) Деяния святых апостолов;
б) семь Соборных посланий;
в) четырнадцать Посланий св. апостола Павла.
Все зачала идут непрерывным порядком. От начала Деяний до конца Послания к евреям всего 335 зачал, и отступлением от него служит лишь наличие двух 50-х и
двух 51-х зачал: одни из них относятся к Деяниям Апостольским, а другие к Посланию св. апостола Иакова.
50-е и 51-е зачала являются последними в книге Деяний, а в Послании св. Иакова 50-е и 51-е зачала первыми.
Причина такой нумерации зачал такова: книга Деяний разделена на 51 зачало, но из них 33-е и 49-е не читаются по ряду, а употребляются за богослужением в особые дни года (33 зачало 29-го августа – в день Усекновения главы св. Иоанна Предотечи, а 49-е зачало – 21 мая в день памяти святого равноапостольного Константина
Великого).
Итак, рядовых зачал в Деяниях без двух оказывается фактически не 51, а 49, и поэтому следующие рядовые зачала в Послании св. Иакова обозначены цифрами 50 и 51.
Некоторые многоопытные уставщики по — иному объясняют факт наличия двух 50-х и двух 51-х зачал. Приведём такое объяснение. «Для начала следует уяснить, что строгого деления на главы/зачала в древних рукописях нет. Послание Иаковле в одних книгах начинается 50-м зачалом, а в других 51-м. Например в Чудовской рукописи Нового Завета писанной, по преданию, Алексием, митрополитом Московским, чудотворцем (ум. в 1378 г.) в Послании Иаковли пять 51-х зачал и два 52-х.!
Второй немаловажный момент выяснения отчего такая нестыковка в нумерации — это уяснить себе, какие были книги в употреблении Церковью. Первоначально были переведены с греческого Евангелие-апракос и Апостол-апракос. В апракосе текст расположен так, как он читается на церковных службах, начиная от Пасхи.
Например в известном Остромировом Евангелии (1057г.) ежедневные чтения даны на период от Пасхи до Пятидесятницы. А на весь оставшийся год только чтения субботние и воскресные. В Апостолах-апракосах после Деяниий св. Апостолов всегда шли Послания св. апостола Павла. А Соборные Послания находились в конце книги, также и сейчас они положены в конце годовых чтений после Послания к евреям. Например, такое расположение книг в Новом Завете (Деяния, Послания апостола Павла, Соборные Послания) принято на Западе у католиков и протестантов. На Востоке же при составлении четьего Апостола — Соборные Послания стали размещать после Деяний Апостольских. Вот тут, как я полагаю, и произошла нестыковка в номерах зачал. Деяния делятся на 51 зачало, а Послание Иаковле начинается с 50-го зачала. Деление на такое число, видимо не случайно, как символика Пятидесятницы и сошествия Святаго Духа.
Например, диакон Аммоний в 4 веке Деяния разделил на 40 глав. Тоже символическое число!».
В Апостоле встречаются зачала, обозначенные словом «от полу», т.е. от половины. Само зачало в этом случае, имеет на полях два надписания. Например, зачал 280-й (к Тимофею послание святаго апостола Павла) имеет такое деление. Первая половина читается 2-го октября, а вторая в неделю 31-ю.
Текст в богослужебных книгах печатается черным шрифтом, а все указания и объяснения красным шрифтом (киноварью). При каждом зачале стоит звездочка, а внизу указано, когда это зачало читается и какими словами надо начинать чтение этого зачала. Счет зачал начинается с Пасхи, открывающей «новый год» подвижного годового цикла.
Зачала бывают:
> рядовые – на каждый день в течение года;
> для праздничных служб;
> для богослужений во время Великого поста;
> для «общих служб» святым;
> зачала «на всяку потребу» (для таинств и треб).
Знакомиться с текстом, который будет читаться на службе, необходимо заранее. Следует помнить, что текст читаемый чтецом, понимающим смысл слов, могут
понять и слушающие люди. Если же чтец сам не понимает смысла читаемого, то и люди слушающие не имеют шансов понять его, разве что кто-то заранее будет знаком с читаемым зачалом. Поэтому чтецу необходимо накануне службы, ознакомиться с прокимнами и их стихами, с зачалами и аллилуйными стихами на
предстоящий день.
А порядок чтения Апостола и Евангелия следующий:
В ВОСКРЕСЕНИЕ: Всегда прежде читается недельное, потом если есть, то святому, а если два святых, то и обоим, меньшего под главу недельного. А если нет святому, то к недельному прилагается второе Богородице, но во время Триоди, исключая недели мытаря, блуднаго, второй недели Великого Поста, Богородице не прилагается, разве только когда будет ей нарочитое праздненство, тогда в Триодный период10 Богородице не отлагается.
В СЕДМИЧНЫЕ ДНИ: Прежде дню, а потом святому, а если два святых, то обоим, меньшему под главу дневного.
В СУББОТУ: Во время Триоди порядок тот же, как и в седмичные дни, но кроме Триоди, дневной уже не предшествует святому, но последует оному, произволяющие же читают и третие зачало за упокой, но по уставу за упокой Апостол и Евангелие читаются только, когда нет святому. Таким же образом заупокойные зачала Апостола и Евангелия читают не только в субботу, но и равно во все седмичные дни.
В ВЕЛИКИЕ ГОСПОДСКИЕ И БОГОРОДИЧНЫЕ, равно же и святым, ХРАМОВЫЕ ПРАЗДНИКИ – чтение Апостола и Евангелия бывает только единому празднику, а рядовое дню читается в предыдущий день под главу.
Иногда бывает недостаток зачал Апостола и Евангелий до недели мытаря и фарисея. В этом случае необходимо отступить вспять и снова начать читать уже прочитанные зачала, по количеству недостающих седмиц, сколько их не хватает до недели мытаря и фарисея. Такое действие называется отступкой.
ПЕНИЕ АНТИФОНОВ. В великие праздники бывает пение особых праздничных антифонов в виде стихов из псалмов, содержащих пророчества или предуказания на данный праздник. В книге Апостол есть указание на пение таких антифонов в следующие праздники:
> В неделю Пасхи;
> в четверг Вознесения;
> в неделю Пятидесятную;
> в неделю цветную (Вербное воскресение);
> на Воздвижение Честнаго и Животворящего Креста;
> на Рожество Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа;
> на св. Богоявление Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа;
> на Преображение Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа.
При этом к первому антифону бывает припев:
«Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас», ко 2-ому —
«Спаси ны, Сыне Божии, рождеися от Девы…» или:
«Преобразивыися на горе…» и т. д. «Поющих ти:
Аллилуиа, (трижды)». Третьим антифоном являются стихи из псалмов, ередующиеся с пением тропаря праздника.
Во всех вышеперечисленных случаях после второго антифона на «Слава, и ныне» поется всегда торжественный гимн Воплотившемуся Сыну Божию, составленный по преданию императором Юстинианом:
«Единородный Сын Слово Божие, безсмертен сый, изволивый спасения нашего ради воплотитися, от Святыя Богородицы, и Приснодевы Марии, непреложно вочеловечивыйся, распятся Христе Боже, смертию на смерть наступивыи, Едине сыи Святыя Троицы, спрославляемыи Отцу и Святому Духу, спаси нас».
Приведём конкретный пример действий чтеца при пении особых праздничных антифонов на праздник Богоявление Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа.
Текст антифонов этого праздника приведён в книге Апостол в разделе «СОБОРНИК, 12 МЕСЯЦЕМ», месяца января в шестой день.
Во время чтения ектении, чтец берёт книгу Апостол и становится перед иконой Спасителя (справа от Царских Врат). Благословляться перед этим не нужно. По окончании чтения ектении, чтец поворачивается лицом к ведущему клиросу, (назовём его – первый лик) кланяется в пояс и читает текст: «Во исходе Израилеве от Египта дому Ияковля из людий варвар. Молитвами Богородицы спасе спаси нас». Чтец кланяется первому лику в пояс и поворачивается лицом к иконе Спасителя.
Первый лик тем временем отпевает этот стих. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом к другому лику, кланяется в пояс и читает второй стих:
«Бысть Иудея святыни Его, Израиль область Его.
Молитвами Богородицы Спасе спаси нас». Чтец кланяется второму лику в пояс и поворачивается лицом к иконе Спасителя, второй лик тем временем отпевает этот стих. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом к первому лику, кланяется в пояс и читает третий стих также как предыдущие стихи. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом к другому лику, кланяется в пояс и читает четвёртый стих тем же порядком. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом к первому лику, кланяется в пояс и читает: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Молитвами Богородицы Спасе спаси нас». Чтец кланяется первому лику в пояс и поворачивается лицом к иконе Спасителя. Первый лик тем временем отпевает этот стих. По окончании пения этого стиха, чтец поворачивается лицом ко второму лику, кланяется в пояс и читает: «И ныне, и присно, и во веки веком, аминь.
Молитвами Богородицы Спасе спаси нас». Второй лик тем временем отпевает этот стих.
Потом священником читается ектения малая, по окончании которой чтец поворачивается лицом ко второму лику, кланяется в пояс и читает стихи второго антифона, тем же порядком, что и первый антифон. Дойдя до слов «Слава, и ныне», произносит: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу» и останавливается. Лик поёт «Слава…, и ныне…» и торжественный гимн «Единородный Сын Слово Божие…».
Потом священником читается ектения малая, по окончании которой чтец поворачивается лицом к первому лику, кланяется в пояс и читает стихи третьего антифона, тем же порядком.
Чтец: «Исповедайтеся Господеви, яко благ яко ввек милость Его. Во Иордане крещающутися Господи».
Лик же отпевает тропарь полностью: «Во Иордане крещающутися Господи, тройческое явися поклоняние, родителев бо глас свидетельствоваше Ти, возлюбленна Тя Сына именуя, и Дух в видении голубине извествоваше словеси утвержение, явлеися Христе Боже наш, и мир просвещеи, слава Тебе».
По прочтении всех стихов третьего антифона до слов «Вход», все клирошане (первый и второй лик) выходят на центр храма и там поют последний стих. Чтец стоит лицом к иконе Спасителя, а по возвращении клирошан на свои места кладёт книгу Апостол.
При возглашении стихов антифона, следует обращать внимание на встречающиеся иногда вместо стихов надписи: «Той же и другая страна», или «Другая страна той же стих», или «Стих 1, дважды». В этом случае чтец повторяет ранее прочитанный стих.
Вышеуказанный порядок чтения антифонов применяется в том случае, если чтец не облачён в священные одежды. При чтении антифонов лицами в священном облачении, например свещеносцами, облачёнными в стихарь, чтец не стоит на одном месте перед иконой Спасителя, а переходит через красную дорожку (на которую могут наступать только священные лица) от одного клироса к другому. Во всем остальном порядок действий сохраняется тем же.

Ноты для православного хора

Богородице

Величание

Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый, имже точиши исцеления всем, с верою притекающим.

Прокимен, гл.3 Песнь Богородицы

Величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем.

Причастен

Чашу спасения прииму и Имя Господне призову.

Ангелам

Величание

Величаем вас, Архангели и Ангели и вся воинства, Херувими и Серафими славящии, Господа.

Прокимен, гл.4 и Причастен

Творяй ангелы Своя духи, и слуги Своя пламень огненный.

Пророку

Величание

Величаем тя, святый пророче Божий (имярек), и чтим святую память твою, ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл. 4

Ты иерей вовек по чину Мелхиседекову.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Апостолу

Величание

Величаем тя, апостоле Христов (имярек), и чтим болезни и труды твоя, имиже трудился еси во благовестии Христове.

Прокимен, гл. 8 и Причастен

Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

Апостолам

Величание

Величаем вас, святии апостоли, весь мир ученьми своими просветившия и вся концы ко Христу приведшия.

Прокимен, гл.8 и Причастен

Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их.

Святым отцам Вселенских Соборов

Прокимен, гл.4 Песнь отцев

Благословен еси, Господи, Боже отец наших, и хвально, и прославлено имя Твое во веки.

Причастен

Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Святителю

Величание

Величаем тя, святителю отче (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.1

Уста моя возглаголют премудрость, и поучение сердца моего разум.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Святителем

Величание

Величаем вас, святителие велицыи, и чтим святую память вашу, вы бо молите о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.7

Честна пред Господем смерть преподобных Его.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Мученику

Величание

Величаем тя, страстотерпче святый (имярек), и чтим честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси.

Прокимен, гл.7

Возвеселится праведник о Господе, и уповает на Него.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Мучеником

Величание

Величаем вас, страстотерпцы святии, и чтим честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте.

Прокимен, гл.4

Святым, иже суть на земли Его, удиви Господь вся хотения Своя в них.

Причастен

Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Мученице

Величание

Величаем тя, страстотерпице Христова (имярек), и чтим честное страдание твое, еже за Христа претерпела еси.

Прокимен, гл.4

Дивен Бог во святых Своих, Бог Израилев.

Причастен

Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Мученицам

Величание

Величаем вас, страстотерпицы святыя, и чтим честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте.

Прокимен, гл.4

Дивен Бог во святых своих, Бог Израилев.

Причастен

Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.

Священномученику

Величание

Величаем тя, священномучениче (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.7

Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Священномучеником

Величание

Величаем вас, священномученицы Христовы, и чтим святую память вашу: вы бо молите о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.7

Честна пред Господем смерть преподобных Его.

Причастен

Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.

Преподобномученику

Величание

Ублажаем тя, преподобномучениче (имярек), и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.

Преподобномучеником

Величание

Ублажаем вас, преподобнии мученицы, и чтим святую память вашу, наставницы монахов и собеседницы ангелов.

Прокимен, гл.5

Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих.

Причастен

Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.

Преподобномученице

Величание

Величаем тя, страстотерпице святая (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Священноисповеднику и преподобноисповеднику

Величание священноисповеднику

Величаем тя, святителю отче (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Величание преподобноисповеднику

Ублажаем тя, преподобне отче (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Преподобному

Величание

Ублажаем тя, преподобне отче (имярек), и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.

Прокимен, гл.7

Честна пред Господем смерть преподобных Его.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Преподобным

Величание

Ублажаем вас преподобнии отцы, и чтим святую память вашу, наставницы монахов и собеседницы Ангелов.

Прокимен, гл.7

Честна пред Господем смерть преподобных Его.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Преподобной

Величание

Ублажаем тя, преподобная мати (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.4

Дивен Бог во святых своих, Бог Израелев.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Преподобным женам

Величание

Ублажаем вас, преподобнии матери, и чтим святую память вашу: вы бо молите о нас Христа Бога нашего.

Прокимен, гл.4

Дивен Бог во святых своих, Бог Израелев.

Причастен

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Безсребреником

Величание

Величаем вас, чудотворцы славнии (имярек), и чтим честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте.

Прокимен, гл.4

Святым, иже суть на земли Его, удиви Господь вся хотения Своя в них.

Причастен

Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.

Христа ради юродивым

Величание

Ублажаем тя, святый праведный (имярек), и чтим святую память твою: ты бо молиши о нас Христа бога нашего.

Исповедником

Прокимен, гл.7

Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих.

Причастен

Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.

Оставить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *