Феодосий тотемский в чем помогает

Православный Церковный календарь

Кондак 1

Возбранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, всем с верою приходящым источаяй многоцелебные дары, похвальная восписуем ти творящии всечестную память твою: ты же, яко имея дерзновение ко Господу, моли спастися душам нашым, да зовем ти:

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Икос 1

Ангельское твое во плоти житие провидев всея твари Создатель, от юности уготова тя в жилище себе, Егоже тя обителищем быти уведевше похвальная восписуем ти:

Радуйся, благочестивых родителей богоприятное испрошение:

радуйся, от благочестиваго корене отрасль святейшая.

Радуйся, от юности твоея Богу послуживый:

радуйся, воздержанием Ангелов удививый.

Радуйся, в молитвах теплый предстателю:

радуйся, скорбящих сладкое утешение.

Радуйся, просящым скорый помощниче:

радуйся, болящым скорый и безмездный врачу.

Радуйся, земный ангеле:

радуйся, небесный человече.

Радуйся, сосуде изабранный Духа Святаго:

радуйся, телес наших здравия и душ спасения ходатаю.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 2

Видя тщету мирских попечений, блаженне Феодосие, жизнь твою не мирови, но Богу посвятил еси: сего ради оставив дом родителей твоих, водворился еси с работающими Богу во иноческом житии, во еже непрестанно и благоприятно вопити Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Разум плотскому человеку неразуменный от юности твоея стяжавый, преподобне отче Феодосие, горняя мудрствовал еси, а не земная, темже взываем ти:

Радуйся, мудрости небесныя жилище:

радуйся, терпения адаманте.

Радуйся, братолюбия зерцало:

радуйся, иноков правило.

Радуйся, на скрижали сердца твоего закон Божий написавый:

радуйся, сам себе и весь живот твой Христу Богу предавый.

Радуйся, ум твой к небеси вперивый:

радуйся, страх Божий в сердце твоем до конца сохранивый.

Радуйся, вместо тленных нетленная стяжавый:

радуйся, гордость мирскую поправый.

Радуйся, Духом Святым наученный:

радуйся, некнижный паче книжных просвещенный.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 3

Сила Вышняго осени твое сердце, преподобне отче Феодосие, яко тебе, в Спасителевой обители Бога ради неусыпно потрудившася, и к чудотворной раце преподобнаго Димитрия неленостно прибегавша, яви соучастника святыни его, с нимже и ныне водворяешися в горней обители, дивному во святых своих Богу всегда вопия: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще тя, отче Феодосие, преподобный Димитрий Прилуцкий, паче прочих избранна и любезна, предуготова тя к вящшым подвигом спасительным, егда от междоусобия Российских вельмож, и от Казанских татар и черемис, многия скорби, имущия быти предрече, таже победу над оными и конечное раззорение царства Казанскаго провозвести, да и ты с ним предстанеши ко Господу с теплым своим предстательством: мы же ведуще вся сбывшаяся, и уразумевше тя крепка молитвенника о душах наших, вопием ти:

Радуйся, во плоти удостоенный собеседования со святым Димитрием:

радуйся, великий благочестия столпе.

Радуйся, зерцало совершеннаго терпения:

радуйся, миролюбцев обличителю.

Радуйся, сластолюбцев наказателю:

радуйся, враждебных исправителю.

Радуйся, малодушных утешителю:

радуйся, к воздержанию путеводителю.

Радуйся, к трезвенному житию наставниче:

радуйся, во унынии закосневающих исправителю.

Радуйся, многих ко Господу обративый:

радуйся, козни лукаваго победивый.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 4

Буря ярости и зверство безбожных, многих братии твоея зле исторгая жизнь при очесех твоих, велия причини тебе скорби и тесноту: обаче ты, яко доблий воин Христов, мужественно молитвою себе вооружая, под ударами злобы не изменился еси, всегда вопия Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав игумен от братии твое терпеливодушное в безмолвии житие, преблаженне, по разхищении погаными, аще и нехотяща отлучитися святыя обители, восхоте послати тя во град Тотьму на строение соленаго варения, ты же Апостольскими стопами послушания ради шествовав, путь твой добре совершил еси, сего ради сретаем тя приветствии сими:

Радуйся, иго Христово и бремя Его понесший измлада:

радуйся, не обративыйся вспять в шествии до горняго града.

Радуйся, во умерщвлении страстей добре подвизавыйся:

радуйся, в духовном мужестве с древними отцами сравненный.

Радуйся, молитвами твоими дивная сотворивый:

радуйся, господствию духа плоть покоривый.

Радуйся, миром небесным приосененный:

радуйся, долготерпения искус стяжавый.

Радуйся, земная мудрования презревый:

радуйся, единаго Господа вседушно поискавый.

Радуйся, сохранивый невредно целомудрие:

радуйся, яко верный раб пред Господем во вся дни благочестно шествовавый.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси в стране Тотемстей, всеблаженне, на путь спасительный к вечному небесному отечеству ведущая, егда примером верных душы назидая, научил еси я благодарно пети Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевый, преподобне отче, в варницах соли огненный жар велий, мысленно представлял еси себе жестокость огня в грядущем веце, на грешников нераскаянных уготованнаго, и внегда пребывал при варении пищныя соли, имея служащыя люди, яко присныя себе чада, всегда внушал еси им страх Божий, растворяя солию слова Божия, сам же на большыя подвиги к добродетели поучался еси, темже вопием ти:

Радуйся, образе кротости духовныя:

радуйся, умертвивый плоть твою постом и бдением.

Радуйся, умертвивый язык твой на глаголание тщеты:

радуйся, умертвивый ушы твои на слышание глагол душевредных.

Радуйся, умертвивый руки на грабление и творение зла:

радуйся, умертвивый чрево на объядение и пиянство.

Радуйся, трудами мертва соделавый чресла своя на нечистоту:

радуйся, умертвивый ноги к течению на совет нечестивых.

Радуйся, на камени Христовою верою утвержденный:

радуйся, Божиим свидетельством возвышенный.

Радуйся, не прением, но верою возмогати научивый:

радуйся, некнижный, многих книжных посрамивый.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 6

Проповедник немолчный явился еси всем зрящим тя, Преподобне, премудроси Евангельския, всегдашния чистоты и мужественнаго терпения, аще и в безмолвии хранил еси в сердце твоем сокровище веры, надежды и любви, и воспевал еси Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия богохранимой души твоей истинный боговедения свет, егда начал если помышляти о создании новыя обители при граде Тотьме, и вселитися ту, знаменуя тем Божие людем благословение, а о благоденственной их жизни могущественное к Богу предстательство: мы же, видевше твое, Преподобне, не точию о себе, а паче о спасении ближних попечение, воспеваем тя сице:

Радуйся, сродники по плоти Христа ради оставивый:

радуйся, всю надежду на Него возложивый.

Радуйся, любве нелицемерныя хранителю:

радуйся, служителю Божий, о верных Бога умоляяй.

Радуйся, наставниче грешных к небесным направляяй:

радуйся, и словом и житием поучаяй.

Радуйся, образе агнцем и пастырем:

радуйся, блаженныя вечности искателю.

Радуйся, непостижимыя славы Святых созерцателю:

радуйся, струя напаяющая благочестием церковь.

Радуйся, светильниче, непрестанным богомыслием сияющий:

радуйся, свещнице, любовию к Богу и ближнему светящий.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 7

Хотя обещанное Богу исполнити, приял еси путь ко игумену и братии, они же, и не хотяще разлучитися с тобою, с честию из обители тя проводиша. Шедше убо в путь свой радуяся, егда достигл еси места, к сооружению обители, назначаемаго на брегу Ковды реки, водрузив крест, Богу с радостными слезами возопил еси: Аллилуиа.

Икос 7

Новыя радости и благодарения Богу излиял еси слезы, Преподобне отче, егда прешед реку и возшед на гору, поставил еси кущу и водрузив крест не месте, назначаемом для сооружения храма, с коленопреклонением и со слезами моляся, рекл еси: «благословен Бог, иже показа ми место, идеже вселюся в век века» сего ради вопием ти:

Радуйся, от горы сея возшедый на гору небесную:

радуйся, древним общежития начальником уподобивыйся.

Радуйся, истинный Богу поклонниче:

радуйся, великий Ему угодниче.

Радуйся, делателю винограда Христова неленостный:

радуйся, благий и верный Его рабе.

Радуйся, данный ти талант благочестия возрастивый:

радуйся, в мале быв верен, над многими ныне поставленный.

Радуйся, горлице пустыннолюбная:

радуйся, древо, посреде происходящих вод насажденное.

Радуйся, грядущая яко настоящая предсказавый:

радуйся, душевныма очима выну Господа созерцаяй.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 8

Странно бе видети, како убогий старец един обитает в пустыне на горе, презирая видимых и невидимых врагов, возлюбленный же им град обитель тому устроити и святынею обогатити тщится, мы же очима нашима вся по воле его от Бога совершаемая зряще, благодарно Ему вопием: Аллилуиа.

Икос 8

Весь, пречудный Феодосие, душею и телом посвятил еси себе Богу, пребывая в непрестанных трудах, молитвах, постех и бдениих, еже видевше окрестнии людие, кротости и терпению твоему дивящеся, начаша служити потребными к построению святыя обители: о чесом ходатайствовати трудолюбно потекл еси в град царствующий к великому Князю. Мы же подвиги твоя восхваляем сице:

Радуйся, совершенный в добродетелех человече:

радуйся, ленивых подвигнувый твоими нравы.

Радуйся, кротости навыкнувый от Агнца вземлющаго грехи мира:

радуйся, за подвиги получивый вечная благая.

Радуйся, щитом веры стрелы лукаваго разжженныя угасивый:

радуйся, молитвою и постом главу ему сокрушивый.

Радуйся, предводителю добрый в пути спасения:

радуйся, преспевавый добродетельми и трудами.

Радуйся, умерщвлением страстей миру умерый:

радуйся, возделыванием добродетели живый Богови.

Радуйся, себе самаго, яко юнца в жертву Богу посвятивый:

радуйся, светильниче, елеем благодати кипящий.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 9

Всякое естество Ангельское удивися твоим подвигом и Христоподражательному житию твоему: почитаху бо тя и на земли во время трудов твоих жившии, не яко проста человека, но яко Ангела Божия посреде их светящася и премудростию учения в добродетели всех превосходяща, мы же прославляющемуся чрез тебе Богу взываем: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое твое о Христе мужество, всеблаженне, изрещи не может, яко преуспевая во бдениих и пощениих, веригами тяжкими и власяницею облеклся еси, претерпевая болезни любве ради Божия, плоть твою духови поработил еси. Сего ради вопием ти:

Радуйся, алкая и жаждая правды, ныне насыщаешися:

радуйся, в послушание Богу Отцу себе отдавый.

Радуйся, нищетою твоею Богу Сыну подражавый:

радуйся, чистоту твою Богу Духу сохранивый.

Радуйся, во плоти ангельски поживый:

радуйся, воине Христов непобедимый.

Радуйся, куплями житейскими не обязавыйся, да Воеводе угоден будеши:

радуйся, не восхотевый двема господинома работати.

Радуйся, от юности на плоть, мир и диавола вооруживыйся:

радуйся, сих врагов славно победивый.

Радуйся, отец по духу чадолюбивый:

радуйся, обитель дивну насадивый.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, славы мирския всемерно бегал еси, и егда окрестнии народи начаша тя яко велия о Христе подвижника почитати, ты во граде пред всеми явно сладкими питался еси, и от безумных людей укорения и биения с радостию претерпевал еси, Богу яко в тимпане, во умерщвлении телесе непрестанно вопия: Аллилуиа.

Икос 10

Стена ограждающая от всех прилогов диавольских был еси братии, паче по кончине твоей, в ней же о прославлении обители и заступлении требующих твоих молитв предрекл еси, ныне убо, по предречению исполняемая зряще, благодарно вопием ти:

Радуйся, душу свою за человеки положивый:

радуйся, от обители земныя в небесную преселивыйся.

Радуйся, душею тамо, телом зде пребываяй:

радуйся, от мощей твоих недугов целения источаяй.

Радуйся, в великих подвизех течение совершивый:

радуйся, розго мног плод о Христе сотворшая.

Радуйся, грозд винный питающий и веселящий нас:

радуйся, омраченныя просветивый.

Радуйся, просвещенныя утвердивый:

радуйся, отрада к тебе прибегающым.

Радуйся, России на сопротивныя победу содевающий:

радуйся, всем правоверным прошения исполняющий.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 11

Пение немолчное принося Святей Троице о сохранении и укреплении Всероссийскаго царства, и всей державе Российстей от силы в силу приходящей, моли спастися, да с радостию вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарный светильник явился еси, егда мощей твоих просветился еси нетлением, источая свет благодати Божия целебными дары твоими: сего ради мы яко чада церкве Христовы стекающеся, благодарственная принося Богу, вопием к тебе:

Радуйся, преисполненный всякия благостыни:

радуйся, милости превеликия сокровище.

Радуйся, промышления о людех приятелище:

радуйся, крине райскаго селения.

Радуйся, миро Христова благоухания:

радуйся, древо чудоточное рая Иисусова.

Радуйся, чаше, изливающая токи милосердия Божия:

радуйся, чудес пучино, свыше излиянная.

Радуйся, иноков удобрение:

радуйся, всея России укрепление.

Радуйся, Тотемская похвало:

радуйся, всех смиренномудрствующих славо.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 12

Благодать цельбы стяжавшаго, преподобнаго Феодосия почтим сердцем и усты, и да вящшую воздадим почесть святым его мощам, потщимся всемерно подражати вере его, всегда вопия прославляющему Святых своих Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое, святе Феодосие, теплое предстательство, от врагов видимых и невидимых скорое заступление, призывающе тя умильно просим, не возгнушайся нас грешных, но услыши вопиющих тебе:

Радуйся, всякий недуг телесный и душевный врачующий:

радуйся, в невечернем дни царствия Божия приснопочивающий.

Радуйся, злых помыслов прогонителю:

радуйся, беснуемых скорый целителю.

Радуйся, закосневающих грешников исправление:

радуйся, немолчный наставниче.

Радуйся, ломотныя и опухольныя болезни уврачевавый:

радуйся, трясавичныя и огневичныя недуги отгнавый.

Радуйся, слепым прозрение даровавый:

радуйся, хромым и разслабленным хождение исправляяй.

Радуйся, в Бозе нам потребная созерцающий:

радуйся, многим прошения предваряющий.

Радуйся, Феодосие, великий чудотворче.

Кондак 13

О, великий чудотворче Феодосие! Моление наше приемши, умоли подвигоположника Иисуса, да избавит царствующыя грады и всякий град и страну Христианскую от нахождения иноплеменных, от ересей и расколов, от болезней и грехов и от всякия напасти, да с тобою в селении праведных сподобимся пети триипостасному Богу: Аллилуиа.

Кондак 13 глаголи трижды. А по сем читается Икос 1 и Кондак 1

Молитва Преподобному отцу нашему Феодосию, Тотемскому чудотворцу

О, добрый наш пастырю и богомудрый наставниче, преподобне отче Феодосие! Услыши нас грешных, молящихся тебе, и призывающих в помощь скорое предстательство твое: виждь нас грешных в толицех обстояниих сущих, виждь нас немощных отвюду уловляемых, всякаго блага лишенных и умом от малодушия помраченных: потщися, угодниче Божий, не оставити нас в греховном плену быти, да не будем в радость врагом нашым, и не умрем в лукавых деяниих нашых. Моли о нас недостойных Спаса Господа, Емуже ты со безплотными лики предстоиши. Милостива к нам сотвори Содетеля нашего в нынешнем веце и в будущем, да не воздаст нам по делом нашым, и по нечистоте сердец нашых, но по Своей благости воздаст нам: на твое бо ходатайство уповая, твоим предстательством хвалимся, твое заступление на помощь призываем и к цельбоносному гробу твоему припадая недостойнии исцеления просим: избави нас, угодниче Христов, от злых находящих на нас, и укроти волны страстей и бед возстающих на нас, да ради святых твоих молитв не обимет нас напасть, и не погрязнем в пучине греховней и в тине страстей наших. Моли, преподобне отче Феодосие, Христа Бога нашего, да подаст нам мирное жительство, оставление грехов, душам нашым спасение и велию милость. Аминь.

Подвиги преподобного Феодосия

В поисках духовного просвещения собрал большую библиотеку духовных книг, приобретая не только богослужебные книги, но и дорогие по тем временам богословские труды святителя Иоанна Златоуста, преподобного Ефрема Сирина и других учителей Церкви.

Преподобный вёл самую строгую подвижническую жизнь, постоянно находился в молитве и трудах. Тщательно скрывал свои подвиги. Только его кончина открыла тайну. Подвижник под одеждой носил железные вериги и до крови терзавшую его тело жёсткую власяницу. А на голове под схимническим куколем надевал железную шапку.

Преподобный Серафим Саровский «считал, что вериги таких подвижников, как, например, Феодосий Печерский, Феодосий Тотемский, Василий Блаженный и др., были заключительным по качеству моментом их подвига, его, так сказать, увенчанием, предварить которое нужно подвигами смирения, перенесения обид и постом».

Прожив в Тотемской обители 15 лет и предвидя свою кончину, прп. Феодосий созвал братию и приказал написать духовное завещание: как управлять монастырём после его смерти.

В этот исторический документ входило распоряжение преподобного о своём поминовении:

«Пишу сею духовную грамоту при своем животе в своем целом уме и разуме кому ми что дати, или у кого что взяти. Дати ми на Прилук к Спасу десять рублев, да на Тотьме в городе дати ми по престолом по всем сорокоуста по полтине…

…В сенодике записан мой род и вы б поминали, а не выписали мой род и меня; а будет выпишете мой род и меня, ино Всемилостивый Спас над вами; а чтобы есте пожаловали, Бога ради, учинили без измены, как и в памяти записано, всякую расправу правили по памяти, себе есте на душу не имали, а моей бы есте души не грузили, а меня грешного Бога ради бы есте простили и помянули во святых своих молитвах и вас Бог простит».

Умер 28 января 1568 года.

2 (13) сентября 1796 года при реорганизации храма были найдены нетленные мощи святого.

> Чудеса

Известно около 150 посмертных чудес преподобного.

«Всех чудес пр. Феодосия в монастырской книге записано 146, и записывать их уже давно перестали».

Преподобный Феодосий Тотемский

Придел в цокольном этаже нового храма Торжества Православия освящен в честь преподобного Феодосия Тотемского.

Житие прп. Феодосия Тотемского

Память – 10 февраля (28 января по старому стилю);

15 сентября (2 сентября по старому стилю) – обретение мощей.

В миру

Преподобный Феодосий Тотемский был одним из самых почитаемых святых в прежней Вологодской епархии. Слава его, как чудотворца, выходила за пределы вологодских границ.

Родился он около 1530 года в городе Вологде в благочестивой семье дворян Сумориных. Воспитанный родителями в страхе Божием, Феодосий с детства отличался боголюбивым настроением.

По требованию родителей он вступил в брак и имел дочь Марину. Но семейная жизнь его оказалась непродолжительной. После смерти родителей и супруги Феодосий, отдав все свое состояние родственникам для воспитания дочери, вступил в Спасо-Преображенский монастырь преподобного Димитрия Прилуцкого, расположенный близ Вологды (фото 1 – Прилуцкий монастырь).

На иноческом пути

Видя благочестие нового инока, игумен постриг его в монахи без обычного в таких случаях испытательного срока и поручил опытному старцу.

Все возложенные на него послушания Феодосий исполнял с радостью и усердием, стараясь услужить каждому из числа братии. При этом он не пропускал ни одного богослужения и первым приходил в храм.

По поручению игумена преподобный был направлен в город Тотьму для надзирания за монастырскими солеварнями. Он заботливо относился к рабочим, был с ними кроток и милостив. Никогда прежде солеварни не приносили столько дохода.

Рождение новой обители

Видя, что среди местных жителей много ревнителей иночества, Феодосий решился устроить здесь обитель. На высоком мысу, между двумя речками, впадавшими в Сухону, он нашел удобное живописное место, окруженное лесистыми горами.

Земля эта принадлежала посадской вдове Марье Истоминой, и старец попросил ее: «Да дасть ему место создати церковь и монастырь возградити на собрание монахов», на что она ответила согласием.

Взяв благословение игумена Прилуцкого монастыря на строительство новой обители, преподобный Феодосий водрузил здесь крест и с 1553 г. стал подвизаться сначала в шалаше, потом в землянке, а затем построил своими руками деревянную келию.

С радостью восприняли жители Тотьмы известие о намерении преподобного основать в этих местах монастырь. Они стали приносить ему все необходимое для жизни, а многие делали крупные пожертвования.

Такое усердие населения побудило старца отправиться с челобитной в Москву к царю Иоанну Васильевичу Грозному. 20 февраля 1554 года он получил благословение митрополита Макария и разрешение государя на создание монастыря и царскую грамоту, освобождавшую новостроющуюся обитель от всяких податей.

На обратном пути преподобный зашел в Прилуцкий монастырь помолиться у святых мощей его основателя и получил от игумена икону Божией Матери, ставшую впоследствии известной под именем Суморинской чудотворной (фото 2 – Суморинский образ Божией Матери). После смерти преподобного икона находилась в Вознесенском храме обители.

Рост и процветание Тотемской обители

Сооружение монастыря началось со строительства деревянного храма во имя Преображения Господня, позже были возведены монашеские кельи и другие необходимые постройки. А в 1555 году Феодосию была выдана другая царская грамота, коей дозволялось устроить при Тотемских солеварнях свою соляную трубу и продавать добываемую соль в пользу обители беспошлинно.

Неутомимый строитель и настоятель (фото 3 – Преподобный Феодосий Тотемский) сумел создать образцовое и слаженное монастырское
хозяйство, что послужило процветанию Тотемской обители и
превращению ее в центр православной духовности.

Умелая распорядительность и поразительное трудолюбие святого позволили архиепископу Ростовскому Никандру поручить ему в 1560 г. устроение запустевшей Спасо-Николаевской Ефремовой пустыни, находившейся в Тотемском уезде. Преподобный возобновил эту обитель и учредил в ней братство.

Попечение о духовной жизни иноков

Благодаря заботам святого, стремившегося к духовному просвещению братии, обитель обогатилась обширной библиотекой, содержавшей не только богослужебные книги, но и дорогие по тем временам богословские труды святителя Иоанна Златоуста, преподобного Ефрема Сирина и других учителей Церкви.

Согласно определенному преподобным Феодосием уставу, иноки его обители должны были питаться от трудов рук своих, творить милостыню и пребывать в непрестанной молитве. Было установлено и непрестанное чтение Псалтири об усопших.

За глубокое смирение настоятеля, все приписывавшего помощи Божией и никогда себе самому, Господь даровал ему успехи во всех делах и начинаниях его.

Будучи настоятелем двух обителей, преподобный Феодосий постоянно находился в молитве и трудах, являя пример для подражания братии.

Тринадцать лет был преподобный игуменом Спасо-Преображенской обители. 1 января (19 декабря по старому стилю) 1567 года, предвидя скорую кончину, святой Феодосий (фото 4 – Преподобный Феодосий в схиме) продиктовал духовное завещание, в котором, в частности, настойчиво подчеркивал необходимость церковной молитвы за всех усопших, какими бы праведниками они ни казались при жизни.

Кончина

Земной путь святого закончился 28 января 1568 года. Благословив и отечески поцеловав каждого из своих духовных чад, он тихо заснул вечным сном. После его кончины изумленные братия открыли, что он носил на себе власяницу и вериги, врезавшиеся в тело. При жизни преподобного этого не подозревали, так как ни тени утомления или страдания на лице его никогда никто не видел.

Погребен он был близ алтаря сооруженного им деревянного Преображенского собора.

Чудеса

Через сорок лет после смерти преподобного Феодосия состоялись первые исцеления на его могиле. Из посмертных чудес его записано 146. Вот рассказ о двух из них.

*

Одна женщина привела в монастырь свою слепую дочь Иустину и испросила разрешения провести ночь в запертой церкви у гробницы преподобного. Ночью она увидела двух монахов, направлявшихся к церкви. Один из них говорит: «Несу святую воду, чтобы промыть глаза слепой Иустине». Потом все исчезло, но Иустина почувствовала, что ей промывают глаза и окропляют ее всю святой водой, а также слышала пение. Утром оказалось, что она прозрела.

*

Некто Фирсов поехал в служебную поездку в Москву; там он заболел, лицо его покрылось язвами. Он думал о святом Феодосии и жалел, что не может помолиться у его гроба. Ночью он увидел во сне, что преподобный приводит его к дому его матери в Тотьме и говорит ей: «Приими твоего сына исцеленным». Проснувшись, он почувствовал, что силы его восстановились, а лицо было совершенно чистым.

Посмертное почитание

Первая икона святого появилась в 1612 году. Написал ее по рассказам знавшего святого столетнего старика тотемский иконописец Яков Попов. С 1626 года иконы преподобного стали широко распространенными.

В 1655 г. церковь, в которой преподобный почивал, обгорела, но деревянная гробница его уцелела.

Император Петр I во время своего путешествия в Архангельск посетил 17 июля 1693 года Спасо—Суморин монастырь и возложил к иконе угодника Божия Феодосия янтарное Распятие. В 1729 году была составлена служба святому, ее служили не только в монастыре, но также в храмах Тотьмы и округи, хотя преподобный еще не был причислен к лику святых.

Обретение мощей. Прославление

С течением времени почитание преподобного Феодосия было забыто. В 1764 году при императрице Екатерине II был издан Указ о штатных и заштатных монастырях, по которому более половины всех монастырей на Руси было закрыто. За штат попал и Спасо-Суморин монастырь.

Обитель стала приходить в упадок. Хотя храмы в монастыре были каменные и недавно построенные, Вознесенская церковь находилась в плачевном состоянии, и было предложено ее разобрать.

2 сентября 1796 года, при перестройке Вознесенской церкви, были обретены нетленные мощи. По вышитым на схиме словам открылось, что во гробе лежало тело преподобного Феодосия Суморина, основателя и начальника монастыря. Тело подвижника пролежало в земле 228 лет. Но при вскрытии гроба вокруг распространилось необычайное благоухание.

28 января 1798 года после троекратного освидетельство­вания мощей состоялась канонизация угодника Божия.

(Фото 5 – г. Тотьма. Спасо-Суморин монастырь. Фото нач. XX века)

Возвращение святыни в Тотьму

В 1919 году мощи Феодосия Тотемского, несмотря на протесты верующих, были вскрыты и выставлены на всеобщее обозрение. Опасаясь дальнейшего поклонения святому, власти Тотьмы отправили вскрытые мощи в Вологду в антирелигиозный музей, где они пролежали в запасниках более 60-ти лет.

В 1988 году в честь 1000-летия Крещения Руси мощи были переданы музеем в Лазаревскую Горбачевскую церковь Вологды. 12 сентября 1994 года состоялось торжественное перенесение мощей в Троицкий храм города Тотьмы, где они помещены в раку. С 2001 года мощи находятся в Рождественском храме Тотьмы (фото 6 – Рака с мощами преподобного Феодосия).

Ансамбль монастыря дошел до нас только частично. Из сохранившихся построек — Вознесенский собор (1796–1801), Спасо-Преображенский собор (1689, переделан до неузнаваемости в конце XIX века), двухэтажный настоятельский корпус, братский корпус, гостиница для паломников, а также часть стены с башнями и въездные ворота, все XIX века. В настоящее время Спасо-Суморин монастырь начал восстанавливаться .

Тропарь, глас 1

От юности, преподобне Феодосие, / желание твое ко Христу Богу вперил еси, / егоже ради град и отечество оставль / и славу суетную, яко прах вменив, / последовал еси преподобному Димитрию / и обители его сожитель был еси, / преселився ко граду Тотьме / и в междоречие вселився, / постом и бдением, и власяным одеянием, / и веригами тело твое удручил еси. / Сего ради Бог, видев твоя труды, / по преставлении твоем чудесы обогати тя: / бесы изгоняеши и слепыя просвещаеши, / от всяких недуг и бед избавляеши приходящия к тебе с верою и вопиющия: / слава Давшему ти крепость, / слава Венчавшему тя, / слава Дающему тобою всем исцеление.

Кондак, глас 8

Воздержанием плоть изнурил еси/ и непрестанными молитвами, яко Ангел, возвысился еси,/ струями же слезными бесовския полки погрузил еси./ И ныне во Свете невечернем ликуеши у Христа Бога/ и приходящим ко святому твоему гробу неоскудно исцеление подаеши,/ верою вопиющим тебе:/ радуйся, отче Феодосие Богомудре.

Молитва

О добрый наш пастырю и Богомудрый наставниче, преподобне отче Феодосие!

Услыши нас, грешных, молящихся тебе и призывающих в помощь скорое предстательство твое, виждь нас, грешных, в толицех обстояниих сущих, виждь нас, немощных, отвсюду уловляемых, всякаго блага лишенных и умом от малодушия помраченных, потщися, угодниче Божий, не остави нас в греховном плену быти, да не будем в радость врагом нашим и не умрем в лукавых деяниях наших.

Моли о нас, недостойных, Спаса Господа, Ему же ты со безплотными лики предстоиши. Милостива к нам сотвори Содетеля нашего в нынешнем веце и в будущем, да не воздаст нам по делом нашим и по нечистоте сердец наших, но по Своей благости да воздаст нам, на твое бо ходатайство уповающе, твоим предстательством хвалимся, твое заступление на помощь призываем и, к цельбоносным мощем твоим припадающе, недостойнии, исцеления просим:

избави нас, угодниче Христов, от злых, находящих на нас, и укроти волны страстей и бед, востающих на нас, да ради святых твоих молитв не обымет нас напасть и не погрязнем в пучине греховней и в тине страстей наших.

Моли, преподобне отче Феодосие, Христа Бога нашего, да подаст нам мирное жительство, оставление грехов, душам нашим спасение и велию милость. Аминь.

При составлении статьи были использованы материалы с сайтов:

ФЕОДОСИЙ ТОТЕМСКИЙ

Прп. Феодосий Тотемский. Икона (Сергиев Посад, иконописная школа, 1990-е гг.)

Феодосий (Суморин), То́темский (ок. 1530 — 1568), преподобный

Память 28 января в день кончины, 2 сентября (обретение мощей), 23 марта (Греч. )

Родился в Вологде около 1530 года и был воспитан в благочестии и страхе Божием. Достигнув совершеннолетия, по настоянию родителей Феодосий вступил в брак и имел дочь, но семейная жизнь не отвлекала его от деятельной любви к Богу. Он усердно посещал церковь, много молился дома, особенно ночью. По смерти родителей и супруги, отдав все свое состояние родственникам на воспитание дочери, Феодосий удалился в Вологодский Преображенский монастырь преподобного Димитрия Прилуцкого и, приняв здесь постриг, смиренно нес все нелегкие монастырские послушания: колол дрова, пек хлебы, молол муку, исполняя все с усердием.

Отправившись по поручению игумена обители в То́тьму смотреть за монастырскими солеварнями, он заботливо относился к рабочим и был к ним кроток и милостив. Управление его было таково, что никогда прежде солеварни не приносили столько дохода, как при нем. После того, как жители Тотьмы стали переселяться на новое место, преподобный пожелал основать в этих местах монастырь. Население Тотьмы и окрестных деревень, знавшее и любившее преподобного Феодосия еще на варницах, услышав об этом, приходило к нему и приносило все необходимое для жизни.

В 1554 году, получив царскую несудимую грамоту и в благословение от Прилуцкого монастыря икону Богоматери (известную теперь под именем «Суморинской» чудотворной), преподобный Феодосий приступил к устроению монастыря и в течение одного года, при помощи соседних жителей поставил деревянную церковь, трапезу, кельи и другие необходимые постройки.

Сам получивший в юности хорошее образование, святой стремился к духовному просвещению братии и со временем собрал в обители обширную библиотеку. Старанием преподобного была восстановлена и запустевшая Ефремова пустынь в том же Тотемском округе. Будучи настоятелем теперь уже двух обителей, преподобный Феодосий постоянно находился в молитве и трудах, являя пример братии. Провидя скорую кончину, святой оставил духовное завещание, в котором, в частности, настойчиво подчеркивал необходимость церковной молитвы за всех усопших.

Скончался 28 января 1568 года. Известно около 150 посмертных чудес преподобного.

2 сентября 1796 года при перестройке храма были обретены нетленные мощи святого.

В 1919 году мощи, несмотря на протесты верующих, были вскрыты и выставлены на всеобщее обозрение. Опасаясь дальнейшего поклонения святому, власти Тотьмы отправили святыню в Вологду в антирелигиозный музей, где она пролежала в запасниках более 60 лет.

В 1988 году мощи были переданы музеем в Лазаревскую Горбачевскую церковь Вологды.

12 сентября 1994 года состоялось перенесение мощей в Троицкий храм города Тотьмы, где они были помещены в раку.

С 2001 года мощи святого находились в храме Рождества Христова города Тотьмы.

15 сентября 2016 года рака со святыми мощами была перенесена крестным ходом из храма Рождества Христова г. Тотьмы в Спасо-Суморин монастырь, на место их обретения в 1796 году. Мощи были положены в восстанавливаемом Вознесенском соборе .

Прп. Феодосий Тотемский. Икона (Русский Север, XVIII в.). Государственный Исторический музей

Молитвословия

Тропарь, глас 1

От ю́ности, преподо́бне Феодо́сие,/ жела́ние твое́ ко Христу́ Бо́гу впери́л еси́,/ его́же ра́ди гра́д и оте́чество оста́вль/ и сла́ву су́етную, я́ко пра́х вмени́в,/ после́довал еси́ преподо́бному Дими́трию/ и оби́тели его́ сожи́тель бы́л еси́,/ пресели́вся ко гра́ду То́тьме/ и в междоре́чие всели́вся,/ посто́м и бде́нием, и власяны́м одея́нием,/ и вери́гами те́ло твое́ удручи́л еси́./ Сего́ ра́ди Бо́г, ви́дев твоя́ труды́,/ по преставле́нии твое́м чудесы́ обогати́ тя́:/ бе́сы изгоня́еши и слепы́я просвеща́еши,/ от вся́ких неду́г и бе́д избавля́еши/ приходя́щия к тебе́ с ве́рою и вопию́щия:/ сла́ва Да́вшему ти́ кре́пость, сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Даю́щему тобо́ю все́м исцеле́ние.

Ин тропарь, глас 2

От мирска́го мяте́жа изше́д,/ преподо́бне о́тче на́ш Феодо́сие,/и в ти́хое приста́нище дости́г,/ преподо́бному Дими́трию сожи́тель бы́л еси́,/ и отту́ду, Бо́жиим Ду́хом направля́емь,/ во гра́д То́тьму пресели́лся еси́,/ и во ото́цех водны́х оби́тель себе́ воздви́гл еси́,/ иде́же равноа́нгельное житие́ пожи́в,/ после́довал еси́ Христу́,/ Его́же ра́ди влася́ну ри́зу и вери́ги на те́ле твое́м носи́л еси́./ Смире́нием и нищелю́бием украси́вся,/ сла́ву су́етную презре́л еси́/ и оте́ческое име́ние до́бре расточи́л еси́,/ моле́нием же к Бо́гу и сле́зными струя́ми бе́сы посрами́л еси́,/ те́мже по успе́нии твое́м Христо́с да́ром чуде́с обогати́ тя́./ Име́я у́бо дерзнове́ние ко Го́споду,/ преподо́бне о́тче на́ш Феодо́сие,/ моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Кондак, глас 8 (подобен: Взбранной:)

Воздержа́нием пло́ть изнури́л еси́/ и непреста́нными моли́твами, я́ко А́нгел, возвы́сился еси́,/ струя́ми же сле́зными бесо́вския полки́ погрузи́л еси́./ И ны́не во Све́те невече́рнем лику́еши у Христа́ Бо́га/ и приходя́щим ко свято́му твоему́ гро́бу неоску́дно исцеле́ние подае́ши,/ ве́рою вопию́щим тебе:// ра́дуйся, о́тче Феодо́сие Богому́дре.

Оставить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *