Флор и лавр икона

Часто ли вы видели на иконах… животных? Корреспондентам «РП» довелось полюбоваться необычной церковной картиной в Художественной галерее – сокровищнице живописных шедевров. Приглашаем и вас в мистическое историческое путешествие в XVI век. А сопровождать нас будет старший научный сотрудник этого отдела Смоленского музея-заповедника Дарья ИВАНОВА.

— Все самое ценное, что есть в нашей галерее, представлено именно в зале древнерусской живописи, — уверена Дарья Александровна. — Здесь собраны уникальные подлинники образцов искусства XV — XVIII веков различных иконописных школ: псковской, новгородской, московской, северной. Выстроенные в хронологические ряды, они представляют огромный пласт культуры наших предков.

Один из таких шедевров – икона «Чудо о Флоре и Лавре» (XVI век), написанная по классическим канонам новгородской школы. Ее отличают четкий изысканный рисунок, «мажорная», праздничная палитра, основу которой составляют ярко-красный, густо-зеленый, золотой. Чтобы понять ее сюжет (Архангел Михаил вручает Флору и Лавру поводья коней, оседланных для битвы), нужно знать не столько житие святых, сколько народные верования жителей северных широт, на которых основывается «картина».

На Руси Флора и Лавра широко почитали как целителей и покровителей лошадей и конного воинства. Вот почему эти животные — неотъемлемая часть всех икон, на которых изображены братья-святые.

— Истоки сложения этой иконографии не ясны. По мнению ряда исследователей, изначально она бытовала только на Севере Руси. По устному преданию, сохранившемуся там, с открытием мощей мучеников прекратился падеж скота, — рассказала Дарья Иванова.

В композицию иконы включены изображения трех святых всадников – близнецов Спевсиппа, Мелевсиппа и Елевсиппа. В переводе с греческого их имена означают «ускоряющий бег коня», «заботящийся о коне» и «гоняющий коня».

Живость и непосредственность всему изображению придает нижняя часть композиции, которая оттеняет неторопливость и торжественность главной темы. На этом фрагменте мы видим пришедший на водопой табун разномастных коней.

Икона замечательно сохранилась. Деревянная доска, на которой она написана, была очень хорошо высушена и обработана мастерами древности. А темперные краски на основе яичного желтка такие же яркие, как и пять столетий назад.

— «Чудо о Флоре и Лавре», как и большинство других икон галереи, восходит к собранию Марии Клавдиевны Тенишевой, которая на рубеже XIX и XX веков занималась сохранением древнерусской живописи. Ее коллекция — настоящая хрестоматия церковного искусства. Долгие годы княгиня и ее помощник историк и фотограф Иван Федорович Борщевский целенаправленно искали редкие экспонаты. Теперь их мечта сбылась — увидеть уникальные иконы могут все смоляне и гости города, — отметила Дарья Александровна.

Кондак 1

Избранную двоицу пресветлую, Христу спострадавшую даже до крове, Флора преблаженнаго и Лавра всечестнаго, в песнех, вернии, почтим духовных и, яко молитвами сих от бед избавляеми, благодарственно вопием, зовуще:

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Икос 1

Ангельстии чини яко сликовники прияша вы, блаженнии мученицы, егда по страдании своем Престолу Господню предстасте, во еже со всеми, кровию Агнца Божия запечатленными, взывати «Осанна!» Седящему на Престоле. Мы же, бреннии, на земли, о таковой славе вашей дивящеся, восхваляем вы сице:

Радуйтеся, Христу последовавшии верою;

радуйтеся, крест Его, яко ярем, вземшии.

Радуйтеся, кровию Агнца Божия искупленнии;

радуйтеся, и своея крове Христа ради не пощадевшии.

Радуйтеся, смертию красною Христови спогребшиися;

радуйтеся, жизни источник обретшии.

Радуйтеся, путь узкий, прискорбный прошедшии;

радуйтеся, яко отверзошася вам райския двери.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 2

Видяще, яко многа мзда на небесех дана святым страстотерпцем, потщимся, вернии, тех житие земное прилежно разсмотревше, от сего научитися, колико может вера, деяньми споспешествуема, како воздвизает от земных к небесным и како научает взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум Божественный озари вы, Флоре и Лавре, егда благочестия хранители Прокл и Максим не токмо каменосечней хитрости вы научиша, но и на камени веры Христовой добре утвердиша, на немже несокрушими даже до конца пребысте, трудолюбно Господеви работающе, сего ради ублажаем вы, зовуще:

Радуйтеся, в трудех от юности воспитаннии;

радуйтеся, Христу себе поработившии.

Радуйтеся, леность далече отгнавшии;

радуйтеся, данный вам талант много усугубившии.

Радуйтеся, рабства плоти избегшии;

радуйтеся, духом Господеви работавшии.

Радуйтеся, трудолюбцев удобрение;

радуйтеся, ленивых укорение.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 3

Сила Вышняго подвиже правителя страны некия призвати делателей святых ко устроению храма идольскаго, капищу бо сему сооружаему бывшу, иный храм нерукотворенный созидашеся; людие страны тоя, Флора и Лавра проповедию наученнии, Истиннаго Бога познаша и Тому Единому пети навыкоша: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще твердую веру в сердцах своих, небоязненно отыдоша богоноснии братия во ину страну на делание чуждое, и, по мале времени, в труд апостолов обратися делание их; людие, во тме и сени смертней седящии, светом Евангелия озаришася, еже каменосечцы богомудрии с собою принесоша, сего ради воспоем сих, зовуще:

Радуйтеся, языков просветители;

радуйтеся, апостолов подражатели.

Радуйтеся, Евангелия Христова провозвестницы;

радуйтеся, на ниве неоранней Господни работницы.

Радуйтеся, в людех тяжцех Господа восхвалившии;

радуйтеся, во языцех славу Его возвестившии.

Радуйтеся, Церкве прекрасное прозябение;

радуйтеся, небесных садов леторасленное украшение.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 4

Бурю злобы неистовыя воздвиже на вы Мемертин, идольский жрец, егда сыну его, на делание ваше неопасно взиравшу, око каменцем, внезапу отторгшимся, избодеся, и хулы многи отрыгаху на вы, делателие незлобивии, уста еще не ведевшаго пети: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше хуления многа и пристрашия свирепа Мемертина озлобленнаго, без страха прияша сия кротце Флор же и Лавр и, сострадания исполнени бывше, велие дерзновение веры проявиша, егда отрока уранена цела и здрава отцу предпоставити обещаша; мы же, таковей вере, кротости и упованию святых дивящеся, воспоем им тако:

Радуйтеся, равноангельныя кротости воплощение;

радуйтеся, велия веры исправление.

Радуйтеся, злословящаго вы благословившии;

радуйтеся, кленящему вас благотворившии.

Радуйтеся, на Бога, Помощника и Защитника, уповавшии;

радуйтеся, прибежище и утверждение в Бозе полагавшии.

Радуйтеся, в незлобии пред Господем ходившии;

радуйтеся, во уповании на Него николиже изнемогшии.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 5

Боготечныя звезды явистеся, святии, юноше тому, емуже уломком камене око плотское избодено бысть; вас бо держайся, не токмо от раны исцеле, но и очесы духовными прозре, проповеданием вашим научен, Истиннаго Бога позна и Тому в радости возопи: Аллилуиа.

Икос 5

Видя чудо велие, в сыне явленное, и отец его Мемертин ему споследова, идольскую прелесть отверг, Бога Истинна, яко же и сын, позна и по исповедании добрем двоице преславных мученик спострада, юже и мы ныне воспеваем, зовуще:

Радуйтеся, чудотворцы предивнии;

радуйтеся, врачеве духовнии.

Радуйтеся, идольскую прелесть чудесы ниспровергшии;

радуйтеся, неразумных души светом веры озарившии.

Радуйтеся, идольскаго жреца от идолобесия отвратившии и Христу сочетавшии;

радуйтеся, и сына его из вражеских сетей извлекшии.

Радуйтеся, демонов огорчение;

радуйтеся, Ангелов радование.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 6

Проповедницы любве истинныя явишася святии мученицы, егда при делании своем цену, за труд вземлемую, нищим раздаваху и, алчущих довольно питающе, сами в посте и лишении не сетующе пребываху, бодрственне воспевающе Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия свет неизреченныя славы небесныя и озари храм, руками Флора и Лавра созданный, и не яко идолов вместилище, но во славу Имени Иисуса Христа освященный, людие же, свет той видевше, вся кумиры идольския, для храма того уготованныя, сокрушше, храмоздателем взываху сице:

Радуйтеся, светом богоразумия нас озарившии;

радуйтеся, мрак идолослужения разсеявшии.

Радуйтеся, от обдержащия прелести ны свободившии;

радуйтеся, путь жизни истинныя нам показавшии.

Радуйтеся, яко благоухания честнаго Церковь исполнисте;

радуйтеся, яко злосмрадие вражие далече отгнасте.

Радуйтеся, бесов дерзновенное поражение;

радуйтеся, Богу красное присвоение.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 7

Хотящим братиям святым по скончании делания, на неже звани быша, мирно во своя отыти, возбрани им работодавец жестокий; связав бо их и бив, яко злодеи к правителю Ликиону отведе, зане Христа яко Бога исповедаху и люди научиша взывати Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Новая и лютая мучения уготова вам, страстотерпцы святии, правитель, егда возвратистеся связаннии и раны за Христа приимшии во страну свою, твердости же веры вашея отнюд не поколеба, мы же, терпение ваше ублажающе, взываем к вам сице:

Радуйтеся, Христови спотерпевшии;

радуйтеся, с Ним и воцарившиися.

Радуйтеся, в терпении души ваша стяжавшии;

радуйтеся, обетование, еже на небесех, приимшии.

Радуйтеся, на Начальника веры и Совершителя, Господа Иисуса взиравшии;

радуйтеся, на предлежавший вам подвиг добре востекшии.

Радуйтеся, малодушных ободрение;

радуйтеся, страждущих утешение.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 8

Странную и ужасную смерть изобрете людское жестокосердие кротчайшим братиям Флору и Лавру: в кладенец бо безводный ввержени и землею в нем посыпани быша; тако мняху нечестивии заглушити святых глас, к Богу вопиющих: Аллилуиа.

Икос 8

Весь мир не бе достоин вас, мученицы святии: вы бо, на земли себе места не обретше, в небесная преселившеся и яко истиннии граждане тамо отечествие снискавше, непрестанными благохвалениями Царю своему и Господу служите, восхвалим убо и мы сих богохвалящих похвалении сицевыми:

Радуйтеся, о земных небрегшии;

радуйтеся, на небесная ум свой вперившии.

Радуйтеся, нощь жития земнаго добре прешедшии;

радуйтеся, дне невечерняго — Царства Христова достигшии.

Радуйтеся, яко злато, в горниле мучений искушеннии;

радуйтеся, яко всеплодие жертвенное Богом приятии.

Радуйтеся, пред лицем человеческим муки приявшии;

радуйтеся, яко упование ваше безсмертия исполнено.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 9

«Всяк, иже исповесть Мя пред человеки, исповем его и Аз пред Отцем Моим», — рече Господь; по Господню сему словеси и вы, страстотерпцы Флоре и Лавре, яко доблии Христови исповедницы, пред Отцем Небесным прославлени есте и со всеми святыми выну зовете Святей Троице: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство мира сего не может изрещи величие подвига страстотерпцев святых, яко же и премудрость века сего слова крестнаго вместити никакоже может; мы же, смиреннии, буйством проповеди о Распятом спасаеми, Флора и Лавра, яко себе самех отвергшихся и души своя Христа ради отщетивших, несумненно прославляем, зовуще к ним тако:

Радуйтеся, Христа пред человеки исповедавшии;

радуйтеся, яко и Сам Господь исповесть вы пред Ангелы Божии.

Радуйтеся, страсти Господа Иисуса Христа не устыдевшиися;

радуйтеся, ради благовестия Христова пострадавшии.

Радуйтеся, яко подвиг крепок подаде вам Господь;

радуйтеся, яко и разум свят дадеся вам от Вышняго.

Радуйтеся, яко искры по стеблию на небо востекшии;

радуйтеся, во время посещения вашего добре возсиявшии.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 10

Спасению нашему ходатаи молим вас быти, святии мученицы, добре страдавшии и венчавшиеся, и того ради благодать приимшии; о нас молитеся, да, избавльшеся от суетныя работы вражия, благодарственно вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стен каменных здатели иногда бывше, веры же твердостию, многоразличных мук и лютыя смерти за Христа претерпением велие дерзновение у Него снискавше, молятся ныне о чтущих память их верно, и в бедах многоразличных и напастех осеняют надежно поющих им сице:

Радуйтеся, Церкве Христовы столпи непоколебимии;

радуйтеся, веры христианския ограждение твердое.

Радуйтеся, в вере колеблемым утверждение крепкое;

радуйтеся, в мори напастей гибнущим пристанище надежное.

Радуйтеся, фиали златии, фимиама молитв исполненнии;

радуйтеся, смрадные страсти далече от нас прогоняющии.

Радуйтеся, теплии к Богу молитвенницы;

радуйтеся, преистиннии ходатаи.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 11

Пение неумолчно и лики светлы исполниша Царский град, егда по обретении принесени и честно положени в нем быша многоцелебнии мощи ваша, святии мученицы Флоре и Лавре, от них же мнози цельбу чудну приимше, благодарно пояху Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светом невещественным облистаеми, в селениях святых водворяеми и радости неизреченныя исполняеми, ликуете ныне со Ангелы светло, мученицы Господни, осветите и нас, мраком суетствий покрываемых, злобою мира сего озлобляемых и едину токмо отраду имущих, еже к вам прибегати и сице вы воспевати:

Радуйтеся, мглу прелести разгнавшии;

радуйтеся, безбожия нощь осветившии.

Радуйтеся, ненавидением неправедным возненавиденнии на земли;

радуйтеся, в радость Господа вшедшии на небеси.

Радуйтеся, скорбьми многими живот вечный наследствовавшии;

радуйтеся, в скорбех и теснотах сущим утешение от Духа Свята просящии.

Радуйтеся, звезды, блистания терпения испущающия;

радуйтеся, светила, верных души просвещающия.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 12

Благодать велика дана есть от Вышняго вам, доблии страдальцы, яко пришедшим от скорби великия и окропившим в крови Агнчей ризы своя; сего ради со всеми святыми Престолу Божию предстоите, выну зовуще: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще вы во храме вашем, хвалим вас, Флоре и Лавре, яко благочестия мученики, в трудех от юности пребывшия, веру в Троицу Нераздельную соблюдшия и ко Христу победно отшедшия, Ему же ныне предстояще, не забудите зовущих к вам сице:

Радуйтеся, Царя Небеснаго воини изряднии;

радуйтеся, венцы победными добре венчаннии.

Радуйтеся, камение многоценное в сокровищах Владыки Небеснаго;

радуйтеся, богатство неиждиваемое Церкве, на земли воинствующия.

Радуйтеся, зодчии, храм Духа Божественнаго в себе самех явившии;

радуйтеся, здатели, на недвижимем камени веры души многих утвердившии.

Радуйтеся, блистанием небесным ныне осияваемии;

радуйтеся, сумрак мыслей тяжких от нас прогоняющии.

Радуйтеся, Флоре и Лавре, рая Христова цвети прекраснии.

Кондак 13

О, преславная мученик двоице Флоре и Лавре, самобратное единение, Троице Святей честное похваление! Нынешнее приимши наше пение, молите Господа за ны, да избавит нас от всяких бед и скорбей, даровав же нам до конца пребывание во Святей Церкви Своей, да сподобит по кончине и последнем Суде с вами и со всеми святыми воспевати Богу: Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва святым мученикам Флору и Лавру

Прехвальнии мученицы Флоре и Лавре, вас не земля потаила есть, но небо прият вы, во еже быти вам молитвенники и предстатели о чтущих с любовию честную память вашу. Молитеся же за ны, трудолюбцы незлобивии, да подвигнет Господь и нас, в трудех и утеснении сущих, к деланию заповедей Его, да не токмо о пищи и питии, но и о еже како угодити Господеви попечемся; споболите печалем и воздыханием нашим, и да не озлобятся до конца души наша, но да возгорятся любовию друг ко другу, да пребудем в мире и единомыслии, якоже и вы, самобратнии блаженнии. Наипаче же утвердите ны в вере святей и правей, юже имуще в сердцах наших, не устрашимся в поношении и унижении и всяких обстояниих, имиже одержими есмы, но, яко испытание силы веры нашея с благодарением сие приимше, доброе исповедание соблюдем, в немже и прейдем от юдоли сей в вечное Царствие Господа нашего, Емуже слава и держава во веки веков. Аминь.

Икона святых великомучеников Флора и Лавра олицетворяет собой заступничество домашнего очага, семейного счастья и материального благополучия. Святой лик вмещает в себя чудесную иконописную историю, полностью раскрывающую всю картину их праведной жизни.

В народе безгрешных угодников Божьих Флора и Лавра считали небесными заступниками всех людей, чья работа так или иначе была связана с разведением лошадей. Раньше христианский образ присутствовал в каждом доме, но со времи прекращения активного ведения сельского хозяйства память об Флоре и Лавре стала понемногу ослабевать. Однако святые мученики зарекомендовали себя не только, как заступники всадников, конюхов и крестьян, их праведная жизнь вошла в историю становления христианской религии.

История Иконы Флор и Лавр

Священномученики Флор и Лавр жили в Византии, и являлись друг для друга братьями по крови. У них было схожее мировоззрение, они оба веровали в Господа и соблюдали все церковные устои. По профессии своей они являлись каменотесами, и учились ремеслу своему у православных верующих Прокола и Максима, которые и привили им любовь к Богу и веру в Христа.

Святые Флор и Лавр работали над сооружением храма для язычников, свои деньги отдавали неимущим, а сами предавались молитвам и постились. Как-то раз, небольшой камешек сорвался с крыши и ранил роговицу глаза сына Мамертина, одного из местных языческих жрецов. Отец сильно разозлился, но братья, ныне святые, дали ему обещание, что помогут исцелить мальчика. Они полностью взяли раненого мальчика на свое попечение, приобщая к вере в Христе. Исцеление пришло, как только молодой юноша уверовал в истинного Бога. Отец его, Мамертин не остался равнодушным и сам принял Господа, отказавшись от идолопоклонения.

Когда церковь была построена, Флор и Лавр собрали всех православных, разрушили всех идолов, воздвигнув крест, как символ христианства, возле церкви. Такая самодозволенность повергла местного правителя в ярость, его мысли очернились. В ту же минуту он отдал приказ бросить в огонь Мамертина, с новообращенным сыном его и несколько сотен православных верующих. А для Флора и Лавра была уготована ужасная учесть. В то время, как подвижников веры предали огню, братьев захоронили заживо, бросив в огромную яму. Не дрогнув, святые приняли смерть, как дар, отдав жизни за Сына Божьего Иисуса Христа.

Спустя много лет, мощи Святых Братьев были раскопаны и перемещены в столицу Византии. После обретения нетленных мощей прекратились нападки на скот, поэтому Флор и Лавр являются заступниками домашнего скота, в особенности лошадей.

Где сейчас находится лик святых

Иконописный сюжет, который открывается нам на святом образе Флора и Лавра можно встретить во многих церквях России и за рубежом. Пред ней молятся о защите домашнего быта, сохранении скота и материальных благах. Многие христиане почитают данную икону и хранят ее у себя дома, в качестве оберега.

День памяти Иконы

Раньше 31 августа (18 августа по старому стилю) люди отмечали всеми почитаемый праздник, получивший в народе горячую любовь и известность. В это время люди праздновали день памяти Флора и Лавра, которые прославлены были как заступники лошадей и скота. В это время все лошади освобождались от работы, их купали в озерах, а после в гриву заплетали атласные ленты.

В чем теперь помогает Икона Флор и Лавр

Икона великомучеников Флора и Лавра оберегает дом от врагов, ссор и напастей. Святые также помогают в поиске высокооплачиваемой работы и обретении материального достатка. Они сохраняют не только семейное благополучие, но и защищают домашний скот. Пред иконой православные люди молятся о разном. Мученики призваны для того, чтобы сберечь личное счастье, оградив от злых и лукавых людей.

Описание Иконы

На иконах традиционно изображены братья Флор и Лавр, обычно в окружении скота. Также на иконах, рядом с мучениками иконописцы изображают ангелов. Большинство икон написаны в духе русской традиционной сказки, чтобы подчеркнуть народный дух братьев. На некоторых иконах мы можем увидеть Флора и Лавра верхом на конях, так как именно для лошадей в большей степени братья являются покровителями.

Молитва перед святым образом

«Великие мученики Флор и Лавр, укрыты под землей были, но вознесены на небеса Божие. Почтим память вашу в молитвах. Услышьте нас и не оставьте без внимания. В молитвах своих просим у Вас защиту домов наших от врагов и нечестии всякой, избавьте нас в нужде в пище, воде и благ всех материальных. Да будет мир в стране нашей и на земле всей. Уберегите скот наш от болезней и смертей. Избавьте от злости, лжи и страданий. Лишь Вам молимся, о, Святые Братия Флор и Лавр! Да воспеты и прославлены Вы будете нами во веки веков! Аминь!»

Православная вера возрождается, со времен гонения и истребления христианского народа. Именно когда культура вероисповедания набирает свою актуальность, значимость и почтение в жизни каждого верующего человека, силу обретают и иконы. Пусть святой лик братьев Флора и Лавра станет личным заступником вашего семейного благополучия. Приобретите для себя данную икону и молитесь к помощи святых мучеников, покуда счастье не вернется в дом ваш. Мы желаем вам крепкой веры. Будьте счастливы

День памяти: 18 августа
Святые мученики Флор и Лавр

Мученики Флор и Лавр были родными братьями не только по плоти, но и по духу. Они жили во II веке в Византии, затем переселились в Иллирию (ныне Югославия). По ремеслу братья были камнетесами (их учителями в этом искусстве были христиане Прокл и Максим, от которых братья научились и богоугодной жизни). Правитель Иллирии Ликаон послал братьев в соседнюю область для работы над строящимся языческим храмом. Святые трудились на стройке, раздавая заработанные деньги нищим, сами же соблюдали строгий пост и непрестанно молились. Однажды сын местного жреца Мамертина неосторожно подошел к стройке, и осколок камня попал ему в глаз, сильно повредив его. Святые Флор и Лавр обнадежили разгневанного отца, что сын его получит исцеление. Они взяли юношу к себе и наставили вере во Христа. После того, как юноша исповедал Иисуса Христа Истинным Богом, братья помолились о нем, и глаз исцелел. При виде такого чуда отец юноши также уверовал во Христа. Когда постройка храма была закончена, братья собрали христиан, помогавших при постройке, сокрушили идолов и поставили в восточной части храма святой крест. Всю ночь они провели в молитве, озаряемые небесным светом. Узнав об этом, начальник области приговорил к сожжению бывшего жреца Мамертина с его сыном и 300 христиан. Мученики Флор и Лавр, отправленные к правителю Ликаону, были брошены в пустой колодец и засыпаны землей.

Через много лет святые мощи мучеников Флора и Лавра были обретены нетленными и перенесены в Константинополь. В 1200 г. их видел новгородский паломник Антоний; около 1350 г. главы мучеников в монастыре Вседержителя видел Стефан Новгородец.

В Минее за август сказано, что на Руси святых мучеников Флора и Лавра почитают как покровителей домашнего скота. Это почитание возникло еще в древние времена, и по всей Русской земле торжественно праздновался день памяти этих святых.

По устному преданию, сохранившемуся в Новгородской земле, с открытием мощей святых мучеников Флора и Лавра прекратился падеж скота. Тогда и началось почитание святых как покровителей лошадей. Это почитание, возможно, пришло на Русь с Балкан — родины святых братьев. Именно там возникло предание о том, что мученики Флор и Лавр были обучены Архангелом Михаилом искусству управлять лошадьми. В древних иконописных подлинниках Руси дается наставление, что святые Флор и Лавр должны быть написаны с конями, которым они покровительствуют. И до сего дня во многих храмах и музеях России сохранились прекрасные иконы святых Флора и Лавра с изображением лошадей. Наибольшее распространение получил сюжет «Чудо о Флоре и Лавре».

Оставить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *