Научи меня оправданиям твоим

Яков Кротов. Путешественник по времени. Вспомогательные материалы: требник.

сокращенный текст

Полный

Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков.

Благословен еси, Господи, / научи мя оправданием Твоим.

. Блажени непорочнии в путь, / ходящии в законе Господни. / Аллилуиа.

2. Блажени испытающии свидения Его, / всем сердцем взыщут Его. / Аллилуиа.

И прочее псалма:

3. Не делающии бо беззакония / в путех Его ходиша.

4. Ты заповедал еси заповеди Твоя / сохранити зело.

5. Дабы исправилися путие мои, / сохранити оправдания Твоя.

6. Тогда не постыжуся, / внегда призрети ми на вся заповеди Твоя.

7. Исповемся Тебе в правости сердца, / внегда научити ми ся судьбам правды Твоея.

8. Оправдания Твоя сохраню, / не остави мене до зела.

9. В чесом исправит юнейший путь свой? / Внегда сохранити словеса Твоя.

0. Всем сердцем моим взысках Тебе, / не отрини мене от заповедей Твоих.

Слава: Аллилуиа.

И ныне: Аллилуиа.

Таже ектения:

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия , имярек, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному.

Лик: Господи, помилуй.

Яко да Господь Бог учинит душу его , идеже праведнии упокояются.

Лик: Господи, помилуй.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его , у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Священник глаголет молитву сию: Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Благословен еси, Господи, / научи мя оправданием Твоим.

Святых лик обрете источник жизни и дверь райскую, / да обрящу и аз путь покаянием: / погибшее овча аз есмь, / воззови мя, Спасе, и спаси мя.

Благословен еси, Господи, / научи мя оправданием Твоим.

Агнца Божия проповедавше, / и заклани бывше якоже агнцы, / и к жизни нестареемей, святии, / и присносущней преставльшеся. / Того прилежно, мученицы, молите, / долгов разрешение нам даровати.

Благословен еси, Господи, / научи мя оправданием Твоим.

В путь узкий хождшии прискорбный, / вси в житии крест яко ярем вземшии, / и Мне последовавшии верою, / приидите, насладитеся, / ихже уготовах вам почестей, / и венцов небесных.

Благословен еси, Господи, / научи мя оправданием Твоим.

Образ есмь неизреченныя Твоея славы, / аще и язвы ношу прегрешений: / ущедри Твое создание, Владыко, / и очисти Твоим благоутробием, / и возжеленное отечество подаждь ми, / рая паки жителя мя сотворяя.

Благословен еси, Господи, / научи мя оправданием Твоим.

Древле убо от не сущих создавый мя, / и образом Твоим Божественным почтый, / преступлением же заповеди / паки мя возвративый в землю, от неяже взят бых, / на еже по подобию возведи / древнею добротою возобразитися.

Благословен еси, Господи, / научи мя оправданием Твоим.

Слава: Трисиятельное единаго Божества, благочестно поем вопиюще: / Свят еси, Отче Безначальный, / Собезначальный Сыне, и Божественный Душе: / просвети нас верою Тебе служащих, / и вечнаго огня исхити.

И ныне: Радуйся, Чистая, Бога плотию рождшая во спасение всех, / Еюже род человеческий обрете спасение: / Тобою да обрящем рай, / Богородице Чистая благословенная.

Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе Боже. Трижды.

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия , имярек, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному.

Лик: Господи, помилуй.

Яко да Господь Бог учинит душу его , идеже праведнии упокояются.

Лик: Господи, помилуй.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его , у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Священник глаголет молитву сию:

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

И по возгласе поем настоящия тропари, глас 5:

Слава, конец: И вся яже в ведении и не в ведении, Человеколюбче.

И ныне, Богородичен: От Девы возсиявый мiру, Христе Боже, / и сыны света Тою показавый, / помилуй нас.

Стих: Покой, Господи, душу усопшаго раба Твоего .

З

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия , имярек, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному.

Лик: Господи, помилуй.

Яко да Господь Бог учинит душу его , идеже праведнии упокояются.

Лик: Господи, помилуй.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его , у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Седален, глас 6:

Воистинну суета всяческая, / житие же сень и соние, / ибо всуе мятется всяк земнородный, / якоже рече Писание: / егда мiр приобрящем, / тогда во гроб вселимся, / идеже вкупе царие и нищии. / Темже, Христе Боже, / преставльшагося раба Твоего упокой, / яко Человеколюбец.

Слава, и ныне, Богородичен: Всесвятая Богородице, / во время живота моего не остави мене, / человеческому предстательству не ввери мя, / но Сама заступи и помилуй мя.

Песнь 4.

Ирмос: Христос моя сила, / Бог и Господь, честная Церковь / боголепно поет, взывающи / от смысла чиста, о Господе празднующи.

Песнь 5.

Песнь 6.

Ирмос: Житейское море, / воздвизаемое зря напастей бурею, / к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: / возведи от тли живот мой, / Многомилостиве.

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия , имярек, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному.

Лик: Господи, помилуй.

Яко да Господь Бог учинит душу его , идеже праведнии упокояются.

Лик: Господи, помилуй.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его , у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Кондак, глас 8:

Икос: Сам един еси безсмертный, / сотворивый и создавый человека: / земнии убо от земли создахомся, / и в землю туюжде пойдем, / якоже повелел еси, создавый мя и рекий ми: / яко земля еси, и в землю отыдеши: / аможе вси человецы пойдем, / надгробное рыдание творяще песнь: / аллилуия.

И паки: Со святыми упокой, Христе:

Песнь 7.

Ирмос: Росодательну убо пещь / содела Ангел / преподобным отроком, / халдеи же опаляющее / веление Божие, / мучителя увеща вопити: / благословен еси, Боже отец наших.

Песнь 8.

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси / и праведнаго жертву водою попалил еси: / вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. / Тя превозносим во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос: Бога / человеком невозможно видети, / на Негоже не смеют чини Ангельстии взирати; / Тобою же, Всечистая, явися человеком / Слово Воплощенно, / Егоже величающе, / с небесными вои Тя ублажаем.

Диакон: Паки и паки миром Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия , имярек, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному.

Лик: Господи, помилуй.

Яко да Господь Бог учинит душу его , идеже праведнии упокояются.

Лик: Господи, помилуй.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его , у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Священник глаголет молитву сию: Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Начинаем самогласны Иоанна монаха.

Глас : Кая житейская сладость / пребывает печали непричастна? / Кая ли слава стоит на земли непреложна? / Вся сени немощнейша, вся соний прелестнейша: / единем мгновением, и вся сия смерть приемлет. / Но во свете, Христе, лица Твоего / и в наслаждении Твоея красоты, / егоже избрал еси, упокой, яко Человеколюбец.

Глас 3: Вся суета человеческая, / елика не пребывают по смерти; / не пребывает богатство, ни сшествует слава; / пришедшей бо смерти, сия вся потребишася. / Темже Христу безсмертному возопиим: / преставленнаго от нас упокой, / идеже всех есть веселящихся жилище.

Глас 8: Плачу и рыдаю, / егда помышляю смерть, / и вижду во гробех лежащую / по образу Божию созданную нашу красоту, / безобразну, безславну, / не имущую вида. / О, чудесе / Что сие еже о нас бысть таинство? / Како предахомся тлению? / Како сопрягохомся смерти? / Воистинну Бога повелением, / якоже писано есть, / подающаго преставльшемуся упокоение.

Посем диакон глаголет: Вонмем.

Священник: Мир всем.

И чтец: И духови твоему.

И паки диакон: Премудрость.

Лик же поет прокимен, глас 6:

Блажен путь, воньже идеши днесь, душе, / яко уготовася тебе место упокоения. Стих: К Тебе, Господи, воззову, Боже мой, да не премолчиши от мене.

Диакон: Премудрость.

Чтец: К Солуняном послания святаго Апостола Павла чтение.

Диакон: Вонмем.

Апостол к Солуняном, зачало 270.

Чтец: Братие, не хочу оставить вас в неведении об умерших, дабы вы не скорбели, как прочие, не имеющие надежды. Ибо если мы веруем, что Иисус умер и воскрес, то и умерших в Иисусе Бог приведет с Ним. Ибо сие говорим вам словом Господним, что мы, живущие, оставшиеся до пришествия Господня, не предупредим умерших; потому что Сам Господь при возвещении, при гласе Архангела и трубе Божией, сойдет с неба, и мертвые во Христе воскреснут прежде. Потом мы, оставшиеся в живых, вместе с ними восхищены будем на облака, в сретение Господу на воздухе, и так всегда с Господом будем.

Братие, не хощу вас неведети о умерших, да не скорбите, якоже и прочии не имущии упования. Аще бо веруем, яко Иисус умре и воскресе, тако и Бог умершия во Иисусе приведет с Ним. Сие бо вам глаголем словом Господним, яко мы живущии, оставшии в пришествие Господне, не имамы предварити умерших. Яко Сам Господь в повелении, во гласе Архангелове и в трубе Божии снидет с небесе, и мертвии о Христе воскреснут первее. Потом же мы, живущии оставшии, купно с ними восхищени будем на облацех в сретение Господне на воздусе, и тако всегда с Господем будем.

Священник: Мир ти.

Чтец: И духови твоему.

Аллилуия, глас 6:

Стих: Блажен, егоже избрал и приял еси, Господи.

Диакон: Премудрость, прости, услышим святаго Евангелия.

Иерей: Мир всем.

Людие: И духови твоему.

Диакон: От Иоанна святаго Евангелия чтение.

Лик: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Диакон: Вонмем.

Евангелие от Иоанна, зачало 6.

В то время Господь сказал: Истинно, истинно говорю вам: слушающий слово Мое, и верующий в пославшего Меня имеет жизнь вечную; и на суд не приходит, но перешел от смерти в жизнь. Истинно, истинно говорю вам: наступает время и настало уже, когда мертвые услышат глас Сына Божия и, услышав, оживут. Ибо как Отец имеет жизнь в Самом Себе: так и Сыну дал иметь жизнь в Самом Себе. И дал Ему власть производить суд, потому что Он Сын человеческий. Не дивитесь сему; ибо наступает время, в которое все, находящиеся в гробах, услышат голос Сына Божия; И изыдут творившие добро в воскресение жизни, а делавшие зло в воскресение осуждения. Я ничего не могу творить Сам от Себя. Как слышу, так и сужу; и суд Мой праведен: ибо Я не ищу Моей воли, но воли пославшего Меня Отца.

Рече Господь ко пришедшим к Нему иудеем: аминь, аминь глаголю вам, яко слушаяй словесе Моего и веруяй Пославшему Мя, имать живот вечный, и на суд не приидет, но прейдет от смерти в живот. Аминь, аминь глаголю вам, яко грядет час, и ныне есть, егда мертвии услышат глас Сына Божия, и услышавше оживут. Якоже бо Отец имать живот в Себе, тако даст и Сынови живот имети в Себе. И область даст Ему и суд творити, яко Сын Человечь есть, не дивитеся сему. Яко грядет час, воньже вси сущии во гробех услышат глас Сына Божия, и изыдут сотворшии благая в воскрешение живота, а сотворшии злая в воскрешение суда. Не могу Аз о Себе творити ничесоже. Якоже слышу, сужду, и суд Мой праведен есть, яко не ищу воли Моея, но воли пославшаго Мя Отца.

Священник: Мир ти, благовествующему.

Лик: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Диакон: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия , имярек, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его , идеже праведнии упокояются.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его , у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

И по исполнении сего глаголет первый от священников, или архиерей прилучився, молитву велегласно, пришед близ умершаго:

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Такожде и настоящии священницы вси.

Ведомо же буди, яко глаголемому коемуждо прошению от диакона, во елико глаголется прошение от него, глаголет вышереченную молитву кийждо священник, по чину своему тайно близ умершаго, и возглашает: Яко Ты еси воскресение:

Ныне же от перваго священника, или архиереа глаголется велегласно молитва: Боже духов: якоже выше речеся.

По возгласе же бывает целование.

И поем настоящия стихиры, глас 2. Подобны: Егда от древа:

Слава, глас 6: Зряще мя безгласна / и бездыханна предлежаща / восплачите о мне братие и друзи, / сродницы и знаемии: / вчерашний бо день беседовах с вами / и внезапу найде на мя страшный час смертный. / Но приидите вси любящии мя / и целуйте мя последним целованием. / Не ктому бо с вами похожду, / или собеседую прочее, / к Судии бо отхожду, / идеже несть лицеприятия: / раб бо и владыка вкупе предстоят, / царь и воин, богатый и убогий / в равнем достоинстве; / кийждо бо от своих дел / или прославится, или постыдится. / Но прошу всех и молю, / непрестанно о мне молитеся Христу Богу, / да не низведен буду по грехом моим, / на место мучения, / но да вчинит мя, идеже свет животный.

Таже, Трисвятое. Пресвятая Троице: Отче наш: Священник: Яко Твое есть Царство: Лик: Аминь.

И абие поют тропари сия. Глас 4:

В покоищи Твоем, Господи, / идеже вси святии Твои упокоеваются, / упокой и душу раба Твоего , яко един еси Человеколюбец.

Слава: Ты еси Бог сошедый во ад, и узы окованных разрешивый, / Сам и душу раба Твоего упокой.

И ныне: Едина чистая и непорочная Дево, Бога без семене рождшая, / моли спастися души его .

Диакон глаголет:

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся о упокоении души усопшаго раба Божия , имярек, и о еже проститися ему всякому прегрешению, вольному же и невольному.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Яко да Господь Бог учинит душу его , идеже праведнии упокояются.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов его , у Христа, безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.

Лик: Подай, Господи.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Боже духов и всякия плоти, смерть поправый и диавола упразднивый, и живот мiру Твоему даровавый: Сам, Господи, упокой душу усопшаго раба Твоего имярек, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, отнюдуже отбеже болезнь, печаль и воздыхание. Всякое согрешение, содеянное им словом, или делом, или помышлением, яко благий человеколюбец Бог, прости, яко несть человек, иже жив будет и не согрешит. Ты бо Един кроме греха, правда Твоя правда во веки, и слово Твое истина.

Возглас: Яко Ты еси воскресение и живот, и покой усопшаго раба Твоего имярек, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Диакон: Премудрость.

Лик: Честнейшую Херувим / и славнейшую без сравнения Серафим, / без истления Бога Слова рождшую, / сущую Богородицу, Тя величаем.

Священник: Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе.

Лик: Слава, и ныне: Господи, помилуй, трижды. Благослови.

И отпуст:

Воскресый из мертвых, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных Апостол, преподобных и богоносных отец наших и всех святых, душу от нас преставльшагося раба Своего имярек, в селениих праведных учинит, в недрех Авраама упокоит и с праведными сопричтет, и нас помилует, яко Благ и Человеколюбец.

Лик: Аминь.

Архиерей же или начальствуяй иерей сам глаголет трижды сие:

Вечная твоя память, достоблаженне и приснопамятне брате наш. (Трижды).

Или диакон возглашает: Во блаженном успении вечный покой подаждь, Господи, усопшему рабу Твоему имярек, и сотвори ему вечную память.

Таже певцы поют трижды: Вечная память.

Абие же архиерей, аще приключится тамо быти, или иерей чтет молитву прощальную велегласно:

Господь Иисус Христос Бог наш, иже Божественная заповеди святым Своим учеником и Апостолом давый, во еже вязати и решити падших грехи, и от оных паки мы приемше вины тойже творити; да простит тебе, чадо духовное, аще что соделал еси в нынешнем веце вольное или невольное, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

И тако вземше мощи отходим ко гробу последующим всем людем, предыдущим же священником, и поющим:

Святый Боже: Пресвятая Троице: Отче наш: и прочая.

И полагаются мощи во гроб; архиерей же, или священник, взем персть лопатою, крестовидно мещет верху мощей, глаголя:

Господня земля и исполнение ея, вселенная и вси живущии на ней.

И посем наливает верху елей от кандила, или сыплют пепел от кадильницы, и тако покрывают яко обычно гроб, приглаголемым тропарем: Со духи праведных: и прочим всем. Зри выше.

И отпуст.

Молитва разрешительная от иерея над преставльшимся чадом чтомая.

Господь наш Иисус Христос, Божественною Своею заповедию, данною святым его учеником и апостолам вязать и прощать грехи человеков (ибо Он сказал им: приимите Духа Святого. Кому простите грехи, тем простятся им, а на ком оставите, на том останутся), от них же на нас преемственно пришедшей благодатию, даром же и властию, да сотворит чрез меня смиреннаго прощено и сему духовному чаду (имя) во всем, что он (она) как человек, согрешил перед Богом — словом, делом, или мыслию, и всеми своими чувствами, вольно или невольно, в ведении или в неведении. Если же он (она) подпал под архиерейское или иерейское отлучение, или навел на себя клятву своего отца или матери, или подпал под собственнное свое проклятие, или нарушил обещание, или другими какими-либо грехами как человек связал себя: однако покаялся в них с сокрушенным сердцем, то Господь пусть разрешит его (ее) от всякой вины и от уз греха. А все, что по немощи естества, он предал забвению, да простит ему (ей) и то ради Своего человеколюбия, по молитвам Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии, святых славных и всехвальных апостолов и всех святых.

Господь наш Иисус Христос, Божественною Своею благодатию, даром же и властию, данною святым Его учеником и Апостолом, во еже вязати и решити грехи человеков (рек им: приимите Духа Святаго, ихже отпустите грехи, отпустятся им; ихже удержите, удержатся; и елика аще свяжете и разрешите на земли, будут связана и разрешена и на Небеси); от онех же и на ны друг другоприимательно пришедшею, да сотворит чрез мене, смиреннаго, прощено и сие по духу чадо (имярек) от всех, елика яко человек согреши Богу словом или делом, или мыслию, и всеми своими чувствы, волею или неволею, ведением или неведением; аще же под клятвою или отлучением архиерейским или иерейским бысть, или аще клятву отца своего или матере своея наведе на ся, или своему проклятию подпаде, или клятву преступи, или иными некиими грехи яко человек связася, но о всех сих сердцем сокрушенным покаяся, и от тех всех вины и юзы да разрешит его ; елика же за немощь естества забвению предаде, и та вся да простит ему , человеколюбия ради Своего, молитвами Пресвятыя и Преблагословенныя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии, святых славных и всехвальных Апостол, и всех святых, аминь.

Благословен еси Господи, научи мя оправданием Твоим

Третий в естестве нашем, в частности, дом для заповедей есть богонаученный ум. Научи, дай понять, сообщи и умение действовать, дай уму моему знать заповеди и все относящееся к ним, – и видеть, как в каком случае должно мне действовать, чтоб ум мой был светом, освещающим пути жизни, и верным руководителем по ним; особенно благоволи, дабы в уме моем не было шатких колебаний, предположительных мнений, а все утверждалось на непоколебимых убеждениях.

Научи оправданиям, или заповедям. Когда действуют, можно одни заповеди иметь во внимании; но когда хотят познать заповеди, тогда нельзя ограничивать своего взора одними заповедями, а непременно надо обозревать всю область истины, чтоб заповеди в уме не висели ни на чем, или не были насыпаны в него, как песок, бессвязно, но входили как необходимый элемент в состав истины и сочетавались с ним живым союзом так, чтобы нельзя было коснуться одного, не колебля вместе с тем и всего.

В христианстве пути жизни освещаются истинами о триипостасном Божестве, Творце и Промыслителе, о падении, о Божием благоволении восстановить падшего, о снисхождении единородного Сына Божия на землю воплощением, о совершении Им нашего спасения Своими страданиями, смертию, воскресением и вознесением, о ниспослании Божественного Духа на святых апостолов, устроивших на земле Церковь Христову и учредивших в ней таинства для освящения благодатию всех верующих, и, наконец, о воскресении, суде и будущем всеблаженстве верных и неописанных мучениях неверных. Все эти истины то же для духа, что воздух для тела. Как воздух, приемлемый легкими, проходит по всему телу в крови и все оживляет, так и эти истины, будучи приемлемы верующим умом, проходят по всему составу духовной жизни и все в ней оживляют собою. От них и зарождается эта жизнь, ими руководится и в них зрит конец свой.

Жизнь духовная начинается с сознания падения и невозможности восстать самому. Это ведет к покаянию и прилепляет к Господу, как единому Спасителю. Отсюда обет и решимость быть верным Ему и вести непримиримую борьбу со всем, что восстает внутри и что встречается во вне противного тому, чего требует от нас Спаситель. Отсюда упование, что, несмотря на немощь естества нашего, Господь проведет верующего чрез все искушения и введет, наконец, в вечное Царство Свое. Отсюда терпение и безжалостный к себе труд над собою в очищении себя и исправлении в себе неисправного, чтобы во всем представить из себя непостыдного делателя. Отсюда вера, что, спострадая таким образом Господу, приобщаются светлого живота Его и здесь, хотя еще в предначинании и предызображении. Все это вытекает из основных истин христианства и составляет основу богоугодной жизни. Тут сущность христианских наших оправданий, и отсюда, наконец, развивается и вся система христианских заповедей.

Скажут: «Кто ж этого не знает и к чему молитва научи?» – Но есть знание голое, чисто умовое, которое никогда не восходит дальше предположительных воззрений, и есть знание живое, жизненное, в котором всякая истина также тверда, как уверенность в своем существовании. Это свойство сообщается ему живым убеждением, которого не колеблет и самая смерть. Молясь научи, пророк просит, чтоб Господь все истины, и теоретические, и практические, так сроднил с существом его, чтобы как не может усомниться он ни на волос в своем существовании, так чтобы никогда не мог допустить в себе и тени сомнения в этих истинах. В этом и состоит прочность богоугодной жизни. Как нельзя идти по тонкой, колеблющейся доске, потому что закружится голова и упадешь; так нельзя вести жизнь должную тому, у кого в голове непрестанно возникают предположения: «Да полно, не вот ли как надо? Не лучше ли вот этак? Да ведь и вот как можно!» А кто, совсем поколебавшись в некоторых истинах, думает по-своему устроить жизнь богоугодную, тот похож на человека, который, строя дом, кладет между здоровыми венцами и гнилые. Снаружи такой дом представляется и новым, и прочным, а на самом деле обречен уже падению; так точно и жизнь такая только с виду добра, но уже несет в себе свое осуждение. Таким образом, вот в чем сущность прошения! Пророк просит, чтобы в нем не было никаких колебаний, но чтоб он ходил среди этих истин, как тот человек, который, вышедши на улицу, чувствует, что земля под ним есть и что он стоит на ней твердо, есть и все окружающее его, есть и небо над ним, – и на мысль ему не может прийти, чтобы во всем этом чего-нибудь не было. Но как же пророк просит об этом после того, как уже скрыл в сердце словеса Господни и все начинания свои ведет по заповедям, ища единого Господа? Так действовать нельзя без ведения, о котором он просит только теперь. – Но и в тех своих добрых навыках, в ведении всех дел и начинаний по заповедям и в любви к ним разве установился он вдруг? Приступая работать Господу, он не имел ни того, ни другого; сознавая же необходимость того, конечно, молился: «Господи, дай мне все дела вести по заповедям! Господи, склони сердце мое возлюбить заповеди!» Господь услышал молитву его и даровал ему просимое. Там он выражает то, что возымел уже в конце трудов, а здесь указывает на то, что бывает в начале искания сего блага, – ведение с убеждением. Он как бы внушает: «я сказал – взысках, скрых…», но не подумал бы кто, что это вдруг так и сталось, – нет, предшествовали тому труд и молитва. Дело шло так, как я выражусь сейчас в отношении к приобретению ведения: благословен еси Господи, научи мя оправданием Твоим.

Этим последним благом преобразуется ум, а двумя первыми – воля и сердце. Замечательна последовательность! Она взята с жизни. Ум один никогда не знает вполне истины; она всегда у него в виде предположительных воззрений. Исключая чрезвычайных Божиих воздействий на душу, и богоугодная жизнь обыкновенно начинается при таком состоянии ума. Но потом, вместе с жизнию, эти воззрения начинают переходить в живые убеждения: они зреют, множатся и расширяются по мере навыка воли вести дела и начинания свои по заповедям и по мере возрождения сочувствий сердца к заповедям. Исполняются ли последние – полнота водворяется в первых. Впрочем, строго судя, нельзя сказать, что впереди и что позади: они все вместе зреют, не отставая друг от друга. Строит же это внутреннее здание Господь благодатию Своею, при всевозможных, без жаления себя, усилиях со стороны человека, – строит жилище, в которое, наконец, Он приходит и вселяется с Отцом и Духом Святым, как Сам обетовал: к нему приидем и обитель у него сотворим.

Псалом сто восемнадцатый, истолкованный епископом Феофаном.

…В богослужениях мы постоянно слышим этот припев. И есть в нём одно слово. которое, понимаемое неверно, открывает нам ложный, т.е. в корне неверный, смысл этой фразы.

Слово это — «оправдания». В принципе, зная из нашей жизни, с самого детства, что это за опасное состояние — оправдывать себя любимого на каждом шагу, мы придя в Церковь, удивляемся. почему мы просим Господа научить нас этому!

Вопросы и недоумения подобного плана побудили напечатать ответ священников на этот вопрос.

<…> в славянском языке слово «оправдание» соответствует греческому слову «дикеома», которое означает еще и «праведность», и «заповедь о праведности». Праведность – правда, правота. Дело в том, что ветхозаветные представления о праведности строго связаны с Законом Божиим, с исполнением Закона. Естественно, что человек, поступающий право, в соответствии с Законом Божиим, называется праведником. Вот эта укорененность в Законе Господнем и является в данном случае предметом молитвы – буквальное «научи меня Твоим заповедям о праведности» означает для нас: «научи меня укорененности в Твоем Законе, научи меня поступать правильно, как предписывает Твой Божественный Закон» – Закон, разумеется, не Ветхий, но Новый Евангельский Закон любви.
Диакон Михаил Асмус

Оставить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *