Последование всенощного бдения

Всенощное бдение для клироса

1. /Приложение 2/Воскресные тропари и кондаки.doc
2. /Приложение 2/Дневные тропари и кондаки.doc
3. /Приложение 2/Прокимны.doc
4. /Приложения/Евангельские стихиры.doc
5. /Приложения/Степенны восьми гласов.doc
6. /Приложения/Стихи на Господи, воззвах.doc
7. /Приложения/Хвалитные псалмы.doc
8. /Приложения/глас 1-й.doc
9. /Приложения/глас 2-й.doc
10. /Приложения/глас 3-й.doc
11. /Приложения/глас 4-й.doc
12. /Приложения/глас 5-й.doc
13. /Приложения/глас 6-й.doc
14. /Приложения/глас 7-й.doc
15. /Приложения/глас 8-й.doc
16. /Вёхэющэюх Бфхэшх.doc
17. /ЛшЄєЁушя.doc
Тропарь воскресный, глас 1
Тропари дневнии
Прокимны святым: Божией Матери, глас Песнь Богородицы
Стихи́ра Ева́нгельская 1-я, глас 1
Антифон 1-й Степенна, глас 1
Стихи на «Го́споди, воззва́х» Положи́, Го́споди, хране́ние усто́м мои́м, / и дверь огражде́ния о устна́х мои́х. Не уклони́ се́рдце мое́ в словеса́ лука́вствия, / непщева́ти вины́ о гресе́х, с челове́ки де́лающими беззако́ние
Богородичен догматик, глас 1
Богородичен догматик, глас 4
Всенощное бдение для клироса
Божественная Литургия святителя Иоанна Златоуста для клироса

ВСЕНОЩНОЕ БДЕНИЕ
ДЛЯ КЛИРОСА
С приложениями
«Христианская жизнь»
Клин, 2008
Издается по благословению
благочинного Клинского округа
Московской епархии
Русской Православной Церкви
протоиерея Бориса Балашова
Данное издание представляет собой чинопоследование всенощного бдения и предназначено для использования на клиросе. Брошюра содержит неизменяемые песнопения вечерни и утрени, поющиеся на воскресном всенощном бдении. Изменения в последовании службы, бывающие в дни двунадесятых и других праздников, указаны в сносках. Уставные правила соединения изменяемых песнопений для служб различных праздников здесь не приводятся, их следует смотреть в специальных изданиях.
В Приложении содержатся богослужебные тексты, часто использующиеся на клиросе: стихи на «Господи, воззвах», хвалитные псалмы, богородичны догматики и богородичны на стиховне 8-ми гласов, степенны 8-ми гласов (1-й антифон), стихиры евангельские.
Богослужебные тексты перепечатаны из Служебника, Часослова, Минеи, Октоиха, выпущенных Издательским Советом Русской Православной Церкви.
Желаем помощи Божией всем, кто своим трудом помогает верующим молиться, кто совершает непростое и очень важное для Церкви и для каждой человеческой души клиросное служение.
ВЕЧЕРНЯ
Перед началом всенощного бдения иерей возлагает на себя епитрахиль и фелонь и кадит святую трапезу, жертвенник и весь алтарь. Диакон со свечой исходит из алтаря и, став перед святыми вратами, возглашает:
Диакон: Воста́ните!*
Хор: Благослови́! (Если в монастыре, то Святе́йший или Высокопреосвяще́ннейший или Преосвяще́ннейший Влады́ко, благослови́!)
Священник: Сла́ва Святе́й, и Единосу́щней, и Животворя́щей, и Неразде́льней Тро́ице всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
*Если священник служит Всенощное Бдение без диакона, то он произносит за диакона все его ектении и возгласы, кроме этого, первого. В этом случае хор не поёт: «Благослови!», и Всенощное Бдение начинается возгласом священника: «Слава Святей, и Единосущней…»

Хор: Ами́нь.
Священнослужители в алтаре поют:
Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Ему́*.
*(Начиная со Светлой седмицы и до отдания Пасхи вместо «Приидите, поклонимся…» поётся «Христос воскресе …» трижды.)
Псалом 103-й, Предначинательный
(Поётся протяжно: так, чтобы священник успел совершить каждение всего храма и вернуться в алтарь)
Хор: Благослови́, душе́ моя́, Го́спода. / Благослове́н еси́, Го́споди.
Го́споди, Бо́же мой, возвели́чился еси́ зело́. / Благослове́н еси́, Го́споди.
На гора́х ста́нут во́ды. / Ди́вна дела́ Твоя́, Го́споди.
Посреде́ гор про́йдут во́ды. / Ди́вна дела́ Твоя́, Го́споди.
Вся прему́дростию сотвори́л еси. / Сла́ва Ти, Го́споди, сотвори́вшему вся.
Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху и ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия, сла́ва Тебе́, Бо́же. (Трижды)
Великая ектения
Диакон: Ми́ром Го́споду помо́лимся.
Хор: Го́споди, поми́луй. (На каждое прошение, кроме последнего)
Диакон: О свы́шнем ми́ре и спасе́нии душ на́ших Го́споду помо́лимся.
О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии Святы́х Бо́жиих Церкве́й и соедине́нии всех Го́споду помо́лимся.
О святе́м хра́ме сем и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих в онь Го́споду помо́лимся.
О Вели́ком Господи́не и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рсе Кири́лле и о Господи́не на́шем Преосвяще́ннейшем епи́скопе (имярек епархиального архиерея), честне́м пресви́терстве, во Христе́ диа́констве, о всем при́чте и лю́дех Го́споду помо́лимся.
О Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́ Го́споду помо́лимся.
О гра́де сем (или: ве́си сей; если в монастыре, то: о святе́й оби́тели сей), вся́ком гра́де, стране́ и ве́рою живу́щих в них Го́споду помо́лимся.
О благорастворе́нии возду́хов, о изоби́лии плодо́в земны́х и вре́менех ми́рных Го́споду помо́лимся.
О пла́вающих, путеше́ствующих, неду́гующих, стра́ждущих, плене́нных и о спасе́нии их Го́споду помо́лимся.
О изба́витися нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помо́лимся.
Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Хор: Тебе́, Го́споди.
Священник: Яко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: Ами́нь.
Блажен муж*
(1-й антифон 1-ой кафисмы)**
*(На всенощном бдении накануне Господских двунадесятых праздников «Блажен муж…» не поётся, если только праздник не попадает на воскресенье.)
**В современной общецерковной практике поётся не весь 1-й антифон 1-ой кафисмы (т.е. псалмы 1, 2 и 3), а лишь по 1 и 1/3 стиха из каждого из этих псалмов.
Хор: Блаже́н муж, и́же не и́де на сове́т нечести́вых. Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.
Яко весть Госпо́дь путь пра́ведных, и путь нечести́вых поги́бнет. Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Рабо́тайте Го́сподеви со стра́хом и ра́дуйтеся Ему́ с тре́петом. Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.
Блаже́ни вси наде́ющиися Нань. Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.
Воскресни́, Го́споди, спаси́ мя, Бо́же мой. Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.
Госпо́дне есть спасе́ние, и на лю́дех Твои́х благослове́ние Твое́. Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху. Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.
И ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь. Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.
Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия, сла́ва Тебе́, Бо́же. (Трижды)
Малая ектения
Диакон: Па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся.
Хор: Го́споди, поми́луй. (На первые два прошения)
Диакон: Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Хор: Тебе́, Го́споди.
Священник: Яко Твоя́ держа́ва, и Твое́ есть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: Ами́нь.
Стихиры на Го́споди, воззва́х:
Канонарх: Глас 1-й*. Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя.
*(На воскресном всенощном бдении стихи «Господи, воззвах…» и воскресные стихиры поются на глас недели. В другие дни «Господи, воззвах…» поётся на глас первой по порядку стихиры.)
Хор: Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя, / услы́ши мя, Го́споди. /
Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя; / вонми́ гла́су моле́ния моего́, / внегда́ воззва́ти ми к Тебе́. // Услы́ши мя, Го́споди.
Да испра́вится моли́тва моя́, / я́ко кади́ло пред Тобо́ю, / воздея́ние руку́ мое́ю, / же́ртва вече́рняя. // Услы́ши мя, Го́споди.
Канонарх или Хор:
Положи́, Го́споди, хране́ние усто́м мои́м, / и дверь огражде́ния о устна́х мои́х.
Не уклони́ се́рдце мое́ в словеса́ лука́вствия, / непщева́ти вины́ о гресе́х,
с челове́ки де́лающими беззако́ние, / и не сочту́ся со избра́нными их.
Нака́жет мя пра́ведник ми́лостию и обличи́т мя, / еле́й же гре́шнаго да не нама́стит главы́ моея́,
я́ко еще́ и моли́тва моя́ во благоволе́ниих их. / Поже́рты бы́ша при ка́мени судии́ их:
услы́шатся глаго́ли мои́, я́ко возмого́ша. / Яко то́лща земли́ просе́деся на земли́, расточи́шася ко́сти их при а́де.
Яко к Тебе́, Го́споди, Го́споди, о́чи мои́: / на Тя упова́х, не отыми́ ду́шу мою́.
Сохрани́ мя от се́ти, ю́же соста́виша ми, / и от собла́зн де́лающих беззако́ние.
Паду́т во мре́жу свою́ гре́шницы: / еди́н есмь аз, до́ндеже прейду́.
Гла́сом мои́м ко Го́споду воззва́х, / гла́сом мои́м ко Го́споду помоли́хся.
Пролию́ пред Ним моле́ние мое́, / печа́ль мою́ пред Ним возвещу́.
Внегда́ исчеза́ти от мене́ ду́ху моему́: / и Ты позна́л еси́ стези́ моя́:
на пути́ сем, по нему́же хожда́х, / скры́ша сеть мне.
Смотря́х одесну́ю и возгля́дах, / и не бе зна́яй мене́:
поги́бе бе́гство от мене́, / и несть взыска́яй ду́шу мою́.
Воззва́х к Тебе́, Го́споди, рех: / Ты еси́ упова́ние мое́, часть моя́ еси́ на земли́ живы́х.
Вонми́ моле́нию моему́, / я́ко смири́хся зело́,

изба́ви мя от гоня́щих мя, / я́ко укрепи́шася па́че мене́.
(Далее, каждый из последующих стихов 141-го псалма, начиная от 8-го стиха (который разбивается на два стиха), а затем каждый стих 129-го и 116-го псалмов, читаются канонархом до половины. Хор поёт вторую их половину и сразу начинает петь стихиру. По окончании стихиры канонарх возглашает первую половину следующего стиха псалма. Хор поёт вторую его половину и следующую стихиру. И т. д., пока не будет пропета стихира после последнего стиха 116-го псалма: «Яко утвердися милость Его на нас, / и истина Господня пребывает вовек». Все эти стихи напечатаны в Часослове (сс. 152 — 155) подряд, без разбивки на псалмы и без своих порядковых номеров. Количество стихир определяется уставом или настоятелем храма. Отметки «На 10:», «На 8:», «На 6:» и т. д. означают, с какого стиха (стоящего сразу после отметки) хор должен начать петь стихиры, чтобы установленному количеству стихир: 10, 8, 6 и т. д. соответствовало количество оставшихся стихов, с тем, чтобы после каждого из них было пропето по стихире. Перед каждой стихирой нового гласа канонарх называет её глас, а затем возглашает первую половину стиха-припева. При переходе к стихирам (стихире) другого святого или другого воспеваемого события того же гласа, канонарх возглашает: «Глас тойже…», и затем — первую половину стиха-припева.)
На 10, стихиры:
Изведи́ из темни́цы ду́шу мою́***, / испове́датися Имени Твоему́.
***(Первую часть стиха возглашает канонарх, вторую часть поёт хор и сразу начинает петь стихиру.)
Мене́ ждут пра́ведницы, / до́ндеже возда́си мне.
На 8:
Из глубины́ воззва́х к Тебе́, Го́споди, / Го́споди, услы́ши глас мой.
Да бу́дут у́ши Твои́ / вне́млюще гла́су моле́ния моего́.
На 6:
Аще беззако́ния на́зриши, Го́споди, Го́споди, кто постои́т? / Яко у Тебе́ очище́ние есть.
Имене ра́ди Твоего́ потерпе́х Тя, Го́споди, потерпе́ душа́ моя́ в сло́во Твое́, / упова́ душа́ моя́ на Го́спода.
На 4:
От стра́жи у́тренния до но́щи, от стра́жи у́тренния, / да упова́ет Изра́иль на Го́спода.
Яко у Го́спода ми́лость, и мно́гое у Него́ избавле́ние: / и Той изба́вит Изра́иля от всех беззако́ний его́.
Хвали́те Го́спода, вси язы́цы, / похвали́те Его́, вси лю́дие.
Яко утверди́ся ми́лость Его́ на нас, / и и́стина Госпо́дня пребыва́ет вове́к.
Канонарх: Сла́ва, глас… (называет глас стихиры, которая поётся на «Славу».)
Хор: Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху. (И поёт стихиру.)
Канонарх: И ны́не, глас … (называет глас догматика или стихиры).
Хор: И ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь. (И поёт догматик или стихиру.)*
*(На воскресном всенощном бдении здесь поётся догматик гласа недели; на всенощном бдении под двунадесятый праздник — стихира праздника; на всенощном бдении под праздник святого — догматик по гласу «Славы».)

(Во время пения догматика или стихиры священник с диаконом совершают вход)
(Хор поёт догматик или стихиру протяжно, так, чтобы священник с диаконом успели выйти на солею, встать перед Царскими вратами, и чтобы диакон успел покадить навратные иконы Спасителя и Богородицы, затем священника)

Вход с кадилом
Диакон: Прему́дрость, про́сти!
Хор: Све́те Ти́хий святы́я сла́вы, Безсме́ртнаго Отца́ Небе́снаго, Свята́го, Блаже́ннаго, Иису́се Христе́: / прише́дше на за́пад со́лнца, / ви́девше свет вече́рний, / пое́м Отца́, Сы́на и Свята́го Ду́ха, Бо́га. / Досто́ин еси́ во вся времена́ пет бы́ти гла́сы преподо́бными, / Сы́не Бо́жий, живо́т дая́й: // те́мже мир Тя сла́вит.
Прокимен
Диакон: Во́нмем!
Священник: Мир всем.
Хор: И ду́хови твоему́.
Диакон: Прему́дрость, во́нмем! Проки́мен, глас 6-й: Госпо́дь воцари́ся, / в ле́поту облече́ся.
Хор: Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся. ( И далее — на каждый стих)
Диакон — стих 1: Облече́ся Госпо́дь в си́лу и препоя́сася.
Диакон — стих 2: Ибо утверди́ вселе́нную, я́же не подви́жится.
Диакон — стих 3: До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди, в долготу́ дний.
Диакон: Госпо́дь воцари́ся…
Хор: В ле́поту облече́ся.
Прокимны вечерни, дневные
В воскресенье, глас 8:
Се ны́не благослови́те Го́спода, / вси раби́ Госпо́дни.
Стих: Стоя́щии во хра́ме Госпо́дни, во дво́рех до́му Бо́га на́шего.
В понедельник, глас 4:
Госпо́дь услы́шит мя, / внегда́ воззва́ти ми к Нему́.
Стих: Внегда́ призва́ти ми, услы́ша мя Бог пра́вды моея́.
Во вторник, глас 1:
Ми́лость Твоя́, Го́споди, / пожене́т мя вся дни живота́ моего́.
Стих: Госпо́дь пасе́т мя и ничто́же мя лиши́т; на ме́сте зла́чне, та́мо всели́ мя.
В среду, глас 5:
Бо́же, во Имя Твое́ спаси́ мя / и в си́ле Твое́й суди́ ми.
Стих: Бо́же, услы́ши моли́тву мою́, внуши́ глаго́лы уст мои́х.
В четверг, глас 6:
По́мощь моя́ от Го́спода, / сотво́ршаго не́бо и зе́млю.
Стих: Возведо́х о́чи мои́ в го́ры, отню́дуже прии́дет по́мощь моя́.
В пятницу, глас 7*:
*(Если двунадесятый Господский праздник — Воздвижение, Рождество Христово, Богоявление, Преображение, Вознесение — случится в субботу, прокимен пятницы на великой вечерне опускается. Вместо него поётся Великий прокимен вечерни праздника.)
Бо́же, Засту́пник мой еси́ Ты, / и ми́лость Твоя́ предвари́т мя.
Стих: Изми́ мя от враг мои́х, Бо́же, и от востаю́щих на мя изба́ви мя.

Сугубая ектения
Диакон: Рцем вси, от всея́ души́ и от всего́ помышле́ния на́шего
рцем.
Хор: Го́споди, поми́луй.
Диакон: Го́споди Вседержи́телю, Бо́же оте́ц на́ших, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.
Хор: Го́споди, поми́луй.
Диакон: Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.
Хор: Го́споди, поми́луй. (Трижды, на каждое прошение)
Диакон: Еще́ мо́лимся о Вели́ком Господи́не и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рсе Кири́лле и о Господи́не на́шем Преосвяще́ннейшем епи́скопе (имярек епархиального архиерея), и всей во Христе́ бра́тии на́шей.
Еще́ мо́лимся о Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.
Еще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных созда́телех свята́го хра́ма сего́ (если в монастыре, то: святы́я оби́тели сея́), и о всех преждепочи́вших отце́х и бра́тиях, зде лежа́щих и повсю́ду, правосла́вных.
Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих, бра́тии свята́го хра́ма сего́ (если в монастыре, то: святы́я оби́тели сея́).

Еще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во святе́м и всечестне́м хра́ме сем, тружда́ющихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.
Священник: Яко Ми́лостив и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: Ами́нь.
Сподоби, Господи
Хор: Сподо́би, Го́споди, в ве́чер сей без греха́ сохрани́тися нам. / Благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, / и хва́льно и просла́влено Имя Твое́ во ве́ки. Ами́нь.
Бу́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, я́коже упова́хом на Тя. / Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м. / Благослове́н еси́, Влады́ко, вразуми́ мя оправда́нием Твои́м. / Благослове́н еси́, Святы́й, просвети́ мя оправда́нии Твои́ми.
Го́споди, ми́лость Твоя́ во век, дел руку́ Твое́ю не пре́зри. / Тебе́ подоба́ет хвала́, Тебе́ подоба́ет пе́ние, / Тебе́ сла́ва подоба́ет, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, / ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Просительная ектения
Диакон: Испо́лним вече́рнюю моли́тву на́шу Го́сподеви.
Хор: Го́споди, поми́луй.
Диакон: Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
Хор: Го́споди, поми́луй.
Диакон: Ве́чера всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим.
Хор: Пода́й, Го́споди. (На каждое прошение, кроме последнего)
Диакон: Ангела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших у Го́спода про́сим.
Проще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших у Го́спода про́сим.
До́брых и поле́зных душа́м на́шим и ми́ра ми́рови у Го́спода про́сим.
Про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим.
Христиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны, и до́браго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.
Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Хор: Тебе́, Го́споди.
Священник: Яко Благ и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: Ами́нь.
Священник: Мир всем.
Хор: И ду́хови твоему́.
Диакон: Главы́ на́ша Го́сподеви прикло́ним.
Хор: Тебе́, Го́споди. (Медленно, чтобы священник успел прочитать молитву)*
Молитва главопреклонения
Священник: Го́споди, Бо́же наш, приклони́вый небеса́ и соше́дый на спасе́ние ро́да челове́ческаго, при́зри на рабы́ Твоя́ и на достоя́ние Твое́; Тебе́ бо, Стра́шному и Человеколю́бцу Судии́, Твои́ раби́ подклони́ша главы́, своя́ же покори́ша вы́я, не от челове́к ожида́юще по́мощи, но Твоея́ ожида́юще ми́лости и Твоего́ ча́юще спасе́ния; я́же сохрани́ на вся́кое вре́мя, и по настоя́щем ве́чере, и в приходя́щую нощь, от вся́каго врага́, от вся́каго проти́внаго де́йства диа́вольскаго, и от помышле́ний су́етных, и воспомина́ний лука́вых.
Священник: Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на и препросла́влена, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: Ами́нь.
*Далее, если нет указания на медленное пение, то хор поёт в обычном темпе
Стихиры на литии
(если служится лития)
Канонарх: Глас … (называет глас первой по порядку стихиры, и возглашает её первую строфу).
Хор пропевает всю стихиру целиком.
(Первой на литии часто поётся стихира святого, в честь которого освящён храм (или придел), где совершается бдение.)
Хор поёт остальные литийные стихиры. (Стихиры на литии поются без стихов. Но перед каждой последующей стихирой нового гласа (то есть, стихирой, глас которой отличается от гласа предыдущей стихиры), канонарх называет её глас и возглашает её первую строфу; после чего хор пропевает всю стихиру целиком, и т. д. При переходе к стихире (стихирам) другого святого или другого воспеваемого события того же гласа, канонарх возглашает: «Глас тойже…», и затем — первую строфу этой стихиры. Стихиры на «Слава» и на «И ныне» на литии поются так же, как на «Господи, воззвах…» Обычно в приходской практике на литии поют только одну стихиру, и затем сразу — стихиры на «Слава» и на «И ныне».)
Молитвы на литии
Диакон: Спаси́, Бо́же, лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́, посети́ мир Твой ми́лостию и щедро́тами, возвы́си рог христиа́н правосла́вных и низпосли́ на ны ми́лости Твоя́ бога́тыя; моли́твами Всепречи́стыя Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и; си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́; предста́тельствы Честны́х Небе́сных Сил Безпло́тных; Честна́го Сла́внаго Проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Иоа́нна; святы́х сла́вных и всехва́льных Апо́стол; и́же во святы́х оте́ц на́ших и вселе́нских вели́ких учи́телей и святи́телей Васи́лия Вели́каго, Григо́рия Богосло́ва и Иоа́нна Златоу́стаго; и́же во святы́х отца́ на́шего Никола́я, архиепи́скопа Мирлики́йскаго, Чудотво́рца; святы́х равноапо́стольных Мефо́дия и Кири́лла, учи́телей Слове́нских; святы́х равноапо́стольных вели́каго кня́зя Влади́мира и вели́кия княги́ни Ольги; и́же во святы́х оте́ц на́ших святи́теля Михаи́ла, пе́рваго митрополи́та Ки́евскаго; первосвяти́телей Моско́вских и всея́ Руси́: Петра́, Алекси́я, Ио́ны, Мака́рия, Фили́ппа, Иова, Ермоге́на и Ти́хона; митрополи́тов Моско́вских Филаре́та, Инноке́нтия и Мака́рия; святи́телей (имярек, епархиальных); святы́х сла́вных и добропобе́дных му́чеников; новому́чеников и испове́дников Росси́йских: Влади́мира, митрополи́та Ки́евскаго, Вениами́на, митрополи́та Петрогра́дскаго, Петра́, митрополи́та Крути́цкаго, Иларио́на, архиепи́скопа Вере́йскаго; святы́х ца́рственных страстоте́рпцев; преподобному́чениц вели́кия княги́ни Елисаве́ты и и́нокини Варва́ры; преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших; преподо́бных оте́ц ста́рцев Оптинских; святы́х пра́ведных Иоа́нна Кроншта́дтскаго и Алекси́я Моско́вскаго; святы́х блаже́нных Ксе́нии Петербу́ржския и Матро́ны Моско́вския; святы́х и пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и Анны; и свята́го (имярек храмового святого и имярек святого, память которого совершается в этот день) и всех святы́х; мо́лим Тя, Многоми́лостиве Го́споди, услы́ши нас, гре́шных, моля́щихся Тебе́, и поми́луй нас.

Хор: Го́споди, поми́луй. (40 раз)
Диакон: Еще́ мо́лимся о Вели́ком Господи́не и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рсе Кири́лле и о Господи́не на́шем Высокопреосвяще́ннейшем митрополи́те (имярек епархиального архиерея), (если в монастыре, то: и о архимандри́те, или игу́мене на́шем имярек) и о всем во Христе́ бра́тстве на́шем, и о вся́кой души́ христиа́нстей, скорбя́щей же и озло́бленней, ми́лости Бо́жия и по́мощи тре́бующей; о покрове́нии гра́да сего́, и живу́щих в нем (или ве́си сея́ и живу́щих в ней, или святы́я оби́тели сея́ и живу́щих в ней); о ми́ре и состоя́нии всего́ ми́ра; о благостоя́нии Святы́х Бо́жиих Церкве́й; о спасе́нии и по́мощи со тща́нием и стра́хом Бо́жиим тружда́ющихся и служа́щих оте́ц и бра́тий на́ших; о оста́вльшихся и во отше́ствии су́щих; о исцеле́нии в не́мощех лежа́щих; о успе́нии, осла́бе, блаже́нней па́мяти и о оставле́нии грехо́в всех преждеотше́дших оте́ц и бра́тий на́ших, зде лежа́щих и повсю́ду, правосла́вных; о избавле́нии плене́нных, и о бра́тиях на́ших во слу́жбах су́щих, и о всех служа́щих и служи́вших во святе́м хра́ме сем (если в монастыре: во святе́й оби́тели сей) рцем.
Хор: Го́споди, поми́луй. (50 раз)
Диакон: Еще́ мо́лимся о е́же сохрани́тися гра́ду сему́ (или: ве́си сей), и свято́му хра́му сему́ (если в монастыре: святе́й оби́тели сей), и вся́кому гра́ду и стране́ от гла́да, губи́тельства, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нников и междоусо́бныя бра́ни; о е́же ми́лостиву и благоуве́тливу бы́ти Благо́му и Человеколюби́вому Бо́гу на́шему, отврати́ти вся́кий гнев, на ны дви́жимый, и изба́вити ны от належа́щаго и пра́веднаго Своего́ преще́ния, и поми́ловати ны.
Хор: Го́споди, поми́луй. (Трижды)
Диакон: Еще́ мо́лимся и о е́же услы́шати Го́споду Бо́гу глас моле́ния нас, гре́шных, и поми́ловати нас.
Хор: Го́споди, поми́луй. (Трижды)
Священник: Услы́ши ны, Бо́же, Спаси́телю наш, Упова́ние всех конце́в земли́ и су́щих в мо́ри дале́че, и ми́лостив, ми́лостив бу́ди, Влады́ко, о гресе́х на́ших и поми́луй ны. Ми́лостив бо и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: Ами́нь.
Священник: Мир всем.
Хор: И ду́хови твоему́.
Диакон: Главы́ на́ша Го́сподеви прикло́ним.
Хор: Тебе́, Го́споди.
Священник: Влады́ко Многоми́лостиве, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, моли́твами Всепречи́стыя Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и; си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́; предста́тельствы Честны́х Небе́сных Сил Безпло́тных; Честна́го Сла́внаго Проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Иоа́нна; святы́х сла́вных и всехва́льных Апо́стол; и́же во святы́х оте́ц на́ших и вселе́нских вели́ких учи́телей и святи́телей Васи́лия Вели́каго, Григо́рия Богосло́ва и Иоа́нна Златоу́стаго; и́же во святы́х отца́ на́шего Никола́я, архиепи́скопа Мирлики́йскаго, Чудотво́рца; святы́х равноапо́стольных Мефо́дия и Кири́лла, учи́телей Слове́нских; святы́х равноапо́стольных вели́каго кня́зя Влади́мира и вели́кия княги́ни Ольги; и́же во святы́х оте́ц на́ших святи́теля Михаи́ла, пе́рваго митрополи́та Ки́евскаго; первосвяти́телей Моско́вских и всея́ Руси́: Петра́, Алекси́я, Ио́ны, Мака́рия, Фили́ппа, Иова, Ермоге́на и Ти́хона; митрополи́тов Моско́вских Филаре́та, Инноке́нтия и Мака́рия; святи́телей (имярек, епархиальных); святы́х сла́вных и добропобе́дных му́чеников; новому́чеников и испове́дников Росси́йских: Влади́мира, митрополи́та Ки́евскаго, Вениами́на, митрополи́та Петрогра́дскаго, Петра́, митрополи́та Крути́цкаго, Иларио́на, архиепи́скопа Вере́йскаго; святы́х ца́рственных страстоте́рпцев; преподобному́чениц вели́кия княги́ни Елисаве́ты и и́нокини Варва́ры; преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших; преподо́бных оте́ц ста́рцев Оптинских; святы́х пра́ведных Иоа́нна Кроншта́дтскаго и Алекси́я Моско́вскаго; святы́х блаже́нных Ксе́нии Петербу́ржския и Матро́ны Моско́вския; святы́х и пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и Анны; и свята́го (имярек храмового святого и имярек святого, память которого совершается в этот день) и всех святы́х Твои́х; благоприя́тну сотвори́ моли́тву на́шу, да́руй нам оставле́ние прегреше́ний на́ших, покры́й нас кро́вом крилу́ Твое́ю, отжени́ от нас вся́каго врага́ и супоста́та; умири́ на́шу жизнь, Го́споди; поми́луй нас и мир Твой, и спаси́ ду́ши на́ша, я́ко Благ и Человеколю́бец.

Хор: Аминь.
Стихиры на стиховне
Канонарх: Глас … (называет глас первой по порядку стихиры и возглашает её первую строфу).
Хор пропевает всю стихиру целиком.
(Далее стихиры поются так же, как на «Господи, воззвах…», только со своими особыми стихами:
Воскресные стихи (запевы) к стихирам на стиховне*:
Стих 1: Госпо́дь воцари́ся, / в ле́поту облече́ся.
Стих 2: Ибо утверди́ вселе́нную, / я́же не подви́жится.
Стих 3: До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди, / в долготу́ дний.
Слава, и ныне: богородичен.)
*На всенощном бдении под великие праздники или под праздник святого на стиховне поются свои, особые, запевы. Смотри Устав.
Ныне отпущаеши
Хор: Ны́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко, / по глаго́лу Твоему́, с ми́ром; / я́ко ви́деста о́чи мои́ спасе́ние Твое́, / е́же еси́ угото́вал пред лице́м всех люде́й, / свет во открове́ние язы́ков, // и сла́ву люде́й Твои́х, Изра́иля.
Чтец (или Диакон): Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Го́споди, поми́луй. (Трижды) Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Отче наш, Иже еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́, и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Священник: Яко Твое́ есть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: Ами́нь.
Отпустительный тропарь*
Хор: Богоро́дице Де́во, ра́дуйся, / Благода́тная Мари́е, Госпо́дь с Тобо́ю; / благослове́на Ты в жена́х / и благослове́н Плод чре́ва Твоего́, // я́ко Спа́са родила́ еси́ душ на́ших. (Трижды)
*(В дни праздников здесь могут быть изменения. Смотри Устав.)

Хор: Бу́ди Имя Госпо́дне благослове́но отны́не и до ве́ка. (Трижды)
Псалом 33
(до половины)
Хор: Благословлю́ Го́спода на вся́кое вре́мя, / вы́ну хвала́ Его́ во усте́х мои́х. / О Го́споде похва́лится душа́ моя́; / да услы́шат кро́тцыи и возвеселя́тся. / Возвели́чите Го́спода со мно́ю, / и вознесе́м Имя Его́ вку́пе. / Взыска́х Го́спода, и услы́ша мя, / и от всех скорбе́й мои́х изба́ви мя. / Приступи́те к Нему́, и просвети́теся, / и ли́ца ва́ша не постыдя́тся. / Сей ни́щий воззва́, и Госпо́дь услы́ша и, / и от всех скорбе́й eго́ спасе́ и. / Ополчи́тся Ангел Госпо́день о́крест боя́щихся Его́, / и изба́вит их. / Вкуси́те и ви́дите, я́ко Благ Госпо́дь; / блаже́н муж, и́же упова́ет Нань. / Бо́йтеся Го́спода, вси святи́и Его́, / я́ко несть лише́ния боя́щымся Его́. / Бога́тии обнища́ша и взалка́ша, / взыска́ющии же Го́спода // не лиша́тся вся́каго бла́га.
Священник: Благослове́ние Госпо́дне на вас, Того́ благода́тию и человеколю́бием, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.*
*(Начиная со Светлой седмицы и до отдания Пасхи здесь, после «Аминь» поётся тропарь «Христос воскресе …» трижды.)
Утреня
Шестопсалмие
Чтец: Сла́ва в вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир, в челове́цех благоволе́ние. (Трижды)
Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́. (Дважды)

ПОВЕЧЕРИЕ (МАЛОЕ)

Повечерие бывает великое и малое: великое повечерие со­вершается в дни Великого поста и на праздники Рождества Христова и Богоявления; малое – во все прочие дни года. Малое повечерие положено совершать по «вечери», т.е. после вечерней трапезы (ужина), перед отходом ко сну. Малым оно называется за свою краткость сравнительно с великим, которое (великое) состоит из 3-х частей. Уставной порядок малого повечерия со­держится в Часослове и в Следованной Псалтири.

Порядок малого повечерия следующий:

По окончании вечерни священник в епитрахили выходит на амвон, становится пред царскими вратами и, сотворив три пок­лона, произносит: «Благословен Бог наш…»

Чтец: «Аминь», «Слава Тебе, Боже наш…», «Царю Небес­ный», Трисвятое, «Отче наш». «Господи, помилуй» (12 раз), «Приидите поклонимся» (трижды) и затем читает три псалма:

«Помилуй мя, Боже…» (50 Пс.); «Боже, в помощь мою вонми…» (69 Пс.); «Господи, услыши молитву мою…» (142 Пс.).

Затем чтец читает великое славословие: «Слава в вышних Богу…» – то славословие, которое читается на утрене. После славословия читается «Символ веры» и молебный канон Божией Матери из Октоиха (Типикон, 9 гл.) (есть дни, когда канон на малом повечерии читать не поло­жено, а именно: Пасхальная седмица, дни седмицы Пятидесят­ницы, начиная от вечера понедельника Св. Духа до Недели всех святых и др.). Затем поется «Достойно есть». По окончании чтения «Трисвятое» и «Отче наш…» – тропарь дню, святому, храму и рядовые тропари по Часослову:

«Боже отец наших…», «Иже во всем мире мученик Твой…», Слава: «Со святыми упокой…» и ныне: «Молитвами, Господи, всех святых и Богородицы, Твой мир даждь нам и помилуй нас, яко един…».

Порядок в пении или чтении тропарей следующий: сначала тропарь Господу, затем Матери Божией, далее Небесным Силам, Предтече и святому дня седмицы.

В среду и пятницу в течение всего в храме, посвященном Господу, не читается тропарь храма, а тропарь креста «Спаси. Господи, люди Твоя…» и кондак: «Вознесыйся на крест…» (Типикон, 52 гл.).

В субботу, если храм освящен в честь какого-нибудь свя­того, тропарь храма не поется «во весь год», потому что в дневном тропаре упоминаются все святые» (Типикон, 52 гл.).

Тропари дневного святого и святого, в честь которого освящен храм, а также «Боже отец наших…» и др. поются или читаются только в дни, не имеющие праздничного знака. В празд­ничные же дни вместо них читается один кондак праздника.

После пения тропарей и кондаков чтец произносит «Господи, помилуй» (40 раз) и молитву «Иже на всякое время и на вся­кий час…» Далее чтец читает молитву к Пресвятой Деве «Нескверная, неблазная, нетленная, пречистая, чистая Дево…» Затем следует молитва ко Господу: «И даждь нам, Владыко, на сон грядущим покой тела и души…». За этими молитвами чтец снова обращается с кратким молитвенным «воззванием» к Божией Матери: «Преславная Приснодево…». И наконец, воссылает сла­вословие Пресвятой Троице: «Упование мое Отец, прибежище мое Сын, покров мой Дух Святый, Троице Святая, слава Тебе» (Часо­слов). Священник: «Слава Тебе, Христе Боже…». И далее быва­ет малый отпуст, т.е. хор поет «Слава, и ныне», «Господи, помилуй» (трижды), «Благослови». Священник: «Христос истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матери, Преподобных и Богоносных Отец наших и всех святых, помилует и спасет нас, яко благ и человеколюбец».

После отпуста священник просит у стоящих в храме про­щения себе.

Священник: «Благословите, отцы святии, простите ми, грешному, елика согреших словом, делом, помышлением и все­ми моими чувствы». Братия отвечают: «Бог простит тя, отче святый», И затем священник произносит ектению: «Помолимся о Великом Господине и отце нашем…». Хор: «Господи, помилуй». Затем священник возглашает: «Молитвами святых отец наших…»

В службе повечерия, совершаемой «по вся дни», выражаются глубокие религиозные чувства христианина, отходящего ко сну. В исследовании всей этой службы содержится покаяние во грехах, которые мы совершили в течение дня, памятуя, что жизнь чело­века коротка, что, может быть, не придется увидеть следующего дня.

Св. Церковь особенно внушает прилежно молить Пресвятую Богородицу о помощи и заступлении от врагов нашего спасения в предстоящую ночь, пока смерть не постигла человека.

20. Будничное богослужение. Служба с Аллилуиа и с Бог Господь. Будничные полунощница и утреня. 9 глава Типикона.

ПОЛУНОЩНИЦА

Полунощницей называется церковная служба, которая совер­шается в полночь, равно как и во всякий час ночи до утра. Христианский обычай освящать богослужением полночь или вообще ночное время, без сомнения, основывается на примере Самого Гос­пода Иисуса Христа (Лк. 6, 12; Мф. 26, 30), Которому подражали Апостолы (Деян. 16, 25) и современные им христиане (1 Кор. 14, 26. Кол. 3, 16). Во время гонения этот обычай получил особенно широкое распространение вследствие того, что ночное время бы­ло самым безопасным временем для совершения богослужения. Вмес­те с тем Святая Церковь всегда имела в виду, что полночь по своей тишине, есть время самое удобное для молитвенных бесед с Богом и для размышления о грехах и их исправлении. Так смотрит на установление полунощного богослужения Св. Василий Великий (Посл. 2 к Григорию Назианзину) и другие учители Церкви. Св. Иоанн Златоуст называет это время самым благоприятным для со­вершения молитв. О времени и месте совершения полунощного последования св. Симеон Солунский говорит: «В полночь, или немного спустя, когда ударят в било, во образе последней ангельской трубы, встают все от сна, как бы от смерти; и пред храмом (В притворе), как бы на земле пред небом, братия все вместе, после благословения священнического, начинают обычные молитвы» (архиеп. Вениамин, Новая Скрижаль, стр. 123).

По мнению толкователей богослужения полунощницу Св. Церковь установила:

Во-первых, с тем, чтобы напомнить верующим молитвенный полунощный подвиг Иисуса Христа перед отшествием Его на воль­ные страдания. Так, в «Учительном Известии» говорится. «В полунощи идый к вольной страсти, в вертограде, в таком подвизе бе прилежно моляся, яко поту его быти, яко капли крове капаю­щий на землю» (Служебник).

Во-вторых, дли постоянного напоминания верующим о страш­ном дне второго пришествия Христова и последующих за ним воскресении мертвых и последнем суде, так как второе пришест­вие Христово, по общему верованию Св. Церкви, основанному за притче Спасителя о десяти девах, явится в полночь, «как тать в нощи», для суда над нами. В полунощнице имеется ряд песнопе­ний, которые изображают это пришествие Господне (тропари: «Се жених…») я покаянные обращения и вопли души, в страхе и смя­тении ожидающей суда Божия (Пс. 50, Пс. 36 и 17 каф.).

В-третьих, чтобы призвать верующих бодрствовать и в пол­ночные часы к подражанию ангелам, которые немолчно прославляют Господа, взывая: «Свят, свят, свят».

Устанавливая такой порядок службы, Св. Церковь также осно­вывалась на примере Ветхозаветной Церкви (Пс. 118, 62) и на событии Воскресения Христова, последовавшего, по словам Еван­гелиста «зело рано», т.е. тотчас после полуночи.

В Часослове и Следованной Псалтири помещаются три от­дельных последования – Полунощницы: вседневная, субботняя и воскресная. Кроме того, есть и в Типиконе Устав и вседневной (Понед. 1 нед. Вел. поста), и воскресной (Типикон, 7 гл.) полунощницы. Та или другая полунощница совершаются сообраз­но с днем седмицы и указанием Устава.

Не полагается полунощницы, если совершается всенощное бдение, а также в некоторых других случаях (Типикон, 2, 7 гл.; пятница и суббота 5 седм. Вел. поста, среду Страстной сед­мицы).

Иногда полунощница совершается не в храме, а в келлиях (Пятн. 5 седм. Вел. поста. Затем от Вел. четверга и до Фоминой недели).

Оставить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *